Cestování vesmírem s Christianem Heilem

Touringu vládne L-Acoustics již několik desetiletí. Prezident a zakladatel společnosti Christian Heil nedávno poskytl časopisu Installation velice zajímavý rozhovor, o který by čeští čtenáři rozhodně neměli přijít. V tomto interview Christian Heil poodhalí část své geniální mysli a své plány ohledně budoucnosti a směřování L-Acoustics. Rozpovídá se o nejnovějším počinu divize L-Acoustics Creations – audio teleportaci (ano, čtete správně) prostřednictvím Island Prestige.

A dotkneme se i aktuálních témat – jak se bude trh dál vyvíjet? Vrátíme se zase zpátky do života, na jaký jsme byli zvyklí před světovou pandemií Coronaviru? A jak probíhá typický home office den v podání Christiana Heila? To vše se dozvíte v následujících řádcích… Na úvod je třeba říct, že Heil poskytuje rozhovory velmi zřídka a na veřejnosti téměř nevstupuje. Když se tak ale výjimečně stane, jeho slova upoutají snad všechny v audio průmyslu.

Od naprostých základů vybudoval firmu, která se už několik desetiletí drží v top špičce těch nejlepších světových výrobců audio systémů. Že to ale není tak jednoduchá pozice přiznává Heil hned na začátku našeho rozhovoru. „Když jste jedničkou na trhu, je těžké najít způsob, jak se ještě více posunout dopředu,“ usmívá se.

Nová divize L-Acoustics

Jednou z takových cest Heil spatřuje v přenesení hyperrealistické a imerzivní audio technologie L-ISA do domácího prostředí prostřednictvím produktu Island Prestige. Island byl vyvíjen téměř 5 let a byl impulzem k založení nové divize – L-Acoustics Creations. „V L-Acoustics Creations se na zvuk snažíme dívat úplně jinak,“ říká Heil a pokračuje, “ Island není nová technologie nebo nový typ reproduktoru. Chceme dosáhnout toho, aby byl poslech hudby vnímán jako zážitek. Přejeme si, aby si díky tomu lidé uvědomili, že dokonalý zvuk je vzácná komodita. Naše nová divize se zaměřuje na soukromý trh. Snažíme se sdělit, že hezký domov není jenom o kvalitním a designovém nábytku. Jde nám o to naučit lidi vnímat a prožívat zvuk všemi smysly.

L-Acoustics Creations je v mnoha směrech ztělesněním Heilových představ a ideálů o zvuku. Jeho posedlost zvukem a víra v kosmickou sílu zvuku byla od začátku vtisknutá prakticky do všeho, co dělal. Teď jde na věc trochu víc zpříma a snaží se bojovat proti tomu, co označuje za „sluchovou nedbalost.“
„Lidé často mluví o tom, jak věci vypadají, jak se díky nim cítí, jak chutnají a podobně…velmi zřídka ale přemýšlejí o tom, co slyší,“ říká Heil a pokračuje, „a my tohle můžeme vyřešit. Máme technologii, která nám umožňuje vytvořit plný, trojrozměrný zvukový prostor. Prostor, který je dynamický a jehož frekvenční rozsah můžeme svými smysly zachytit. Technologie L-ISA je původně určená pro audio profesionály, touring a pevné instalace. A my bychom ji rádi přenesli i pro osobní užívání.

Vzápětí ale Heil upozorňuje, že společnost se vstupem na nový trh nijak výrazně nespěchá. Jeho přístup je, ostatně jako vždy, velmi pečlivý a forenzní. „L-Acoustics Creations je malá divize, podporovaná celou skupinou L-Acoustics.Cítíme proto velkou odpovědnost. To, že to s našimi projekty myslíme vážně ještě neznamená, že do toho půjdeme zbrkle. Nejsme typ firmy, které se rychle objeví a zase stejně rychle zmizí. Celý proces je pomalý, protože vstupujeme na úplně nový trh. Musíme nejdřív pochopit, jak rezidenční trh funguje, kdo jsou jeho klíčoví hráči, jak se vůbec tvoří rozhodovací proces. Audio trh je řízen několika velkými společnosti, kdežto trh s bydlením je mnohem více zrnitější.

Nejdůležitější je vzájemné pochopení

Zásadním konceptem pro úspěch L-Acoustics na rezidenčním trhu je vzájemné porozumění. Na jednu stranu musí firma pochopit fungování trhu, jeho potřeby a klienty. Na druhé straně pak stojí samotní zákazníci, kteří musí najít potřebu využívat technologii, o které nikdy v životě neslyšeli. Christian Heil to hezky shrnuje: „Náš úkol je někoho přesvědčit, že potřebuje to, co vůbec nezná a tím pádem o této možnosti ani předtím nepřemýšlel. A to není úplně jednoduché.“

Pojďme se ale vrátit na úplný začátek. Co přesně je Island? V podstatě jde o prostor, kde může člověk sedět nebo ležet a je obklopený 360° reproduktorovou soustavou. Obsah, který chce poslouchat, ale nejde prostřednictvím záznamu nebo streamování. Dochází k tomu prostřednictvím „Bubble“. Tento patentovaný zdroj obsahuje zvukové soubory v nejlepší kvalitě a reprodukuje úplně stejný zvuk, jak byl zaznamenán ve studiu, ve kterém byla stopa vytvořena. „Celkový zážitek ale nejde úplně popsat slovy, je třeba to slyšet,“ dodává Heil.

„Dva roky jsme měli prototyp, nazývaný Island.“ říká Heil. „Finální produkt, který uvádíme na trh je Island Prestige. A je to více než produkt – je to prožitek. Nejprve jsme to popisovali jako auditorium, ale to úplně neprodává. A když mluvíte o imerzivním, hyperrealistickém zážitku…no, dnes snad každý mluví o imerzivním zvuku, a přitom vám nic moc to neřekne.
Jednou jsem takhle seděl a přemýšlel a napadlo mě, že jsme vlastně taková přepravní společnost. Island je můj dopravní prostředek, který mi umožňuje přenést Hollywood Bowl nebo Royal Albert Hall přímo do mého obýváku. Když se budu dívat na film, můžu vnímat zvuk přesně tak, jak jej slyšeli ti, kdo ho míchali ve studiu. Je to něco jako cestovat mezi různými vesmíry.“

A jaká je tedy hlavní prodejní strategie? „S koncovým klientem se musíme setkat a seznámit je s celým konceptem, upoutat jejich pozornost a zeptat se jich: Chcete jenom reproduktory nebo chcete něco jiného? To je jedna výzva, před kterou stojíme. Druhá je otázka, jak tento produkt prodat a jak ho učinit dostupným. Kanály existují, máme tu bytové integrátory a specialisty na audio. Tito lidé mají velký vliv a můžou být naším hlasem. Ale i pro ně je tento produkt úplně nový a je pro ně obtížné prodat koncept, který nebyl klienty doposud poptáván. A proto musíme se zákazníky mluvit osobně. Pokud si chce člověk koupit auto, má na výběr mnoho značek a spoustu informací, které hrají roli v jeho rozhodnutí. Ale nikdo zatím nepoptává létající auto, protože neví, že taková možnost vůbec neexistuje. Takže nikdo bytovým designerům neřekne: „Hej, chci mít ve svém domě prostředek, který mě dokáže přenést na různá koncertní místa a pódia.“ Na to by designér mohl odpovědět jedině, že nemá ponětí, o čem to sakra mluví.“ směje se se Heil.

Zvuk jako michelinská restaurace

Z jeho slov můžete poznat, jak moc Heil ví, že dostat Island Prestige na trh bude velká výzva. Ale jak sám říká, tady nejde o samotný produkt, ale o předání znalostí. „Znalost a porozumění zvuku vyžaduje hodně tréninku, vědomostí a vzdělání. Je to podobné jako s jídlem. Existuje spousta stánků s rychlým občerstvením. Jídlo je nezdravé, plné tuků a cukrů, ale rychle tam zaženete hlad. A pak tu jsou michelinské restaurace, kde je jídlo velmi delikátní. Abyste dokázali ocenit tu komplexnost tohoto jídla, musíte tomu trošku rozumět. Se zvukem je to dost podobné.** Každý tu mluví o tom, jak má skvělý sound system. Ale kýžený wow efekt může ale nastat jak u malého reproduktoru, tak u instalace za několik milionů euro.**

Subjektivita zvuku

„Zvuk rozhodně není subjektivní. Je to kombinace parametrů, které se dají měřit.“

„Když jsem byl mladý, před tím, než jsem založil L-Acoustics, trávil jsem čas obcházením různých auditoriích a obdivoval jsem systémy reproduktorů. Zároveň jsem ale vždycky věděl, že je někde chyba.Bylo totiž zřetelné, že slyším reproduktor, ne hudbu samu o sobě. Ano, některé repráky hrály lépe než ostatní, ale pořád to byl reproduktorový zvuk. V žádném případě jsem necítil, že to, co přijímám je opravdové. Když jsem založil svoji firmu, měl jsem to štěstí, že mě na koncerty zvali na ty nejlepší místa. A to bylo poprvé, kdy jsem cítil, že to může být opravdu síla!

Na Heilově porozumění zvuku má velký vliv i jeho vědecké vzdělání. „Pořád tu jsou lidi, kteří si myslí, že zvuk je subjektivní. Rád k tomu udělám oficiální vyjádření. Zvuk není ani v nejmenším subjektivní. Vnímání subjektivity je založeno na souboru parametrů, které jsou měřitelné. Tyto metriky můžeme sice efektivně definovat, ale složitost těchto metrik nutí lidi k domněnce, že je zvuk čistě subjektivní.

Kombinace řízení frekvence, směrovosti a dynamiky systému vás mohou dovést k tomu, že vám zvuk zní subjektivně dobře. Jde ale pouze o kombinaci faktorů, které jsou měřitelné. A v tomhle je věda skvělá, protože nám pomáhá tyto parametry upravovat tak, aby zněl zvuk lépe. Stále se setkávám s audio inženýry, kteří mi tvrdí, že mají rádi zvuk reprobeden té a té značky. Ale jakýkoliv výrobce může reprodukovat zvuk, který bude znít jako výrobek někoho jiného. Jde pouze o použití jedinečných charakteristik. V L-Acoustics bych třeba jenom jinak nadefinoval presety a náš systém bude rázem znít jako od jiného výrobce. Všechno je jenom o tom, jak nastavíte parametry. Samozřejmě, pořád budete potřebovat určité komponenty a převodníky, ale pořád můžete vyrobit efektivní produkt, který bude znít jako určitá značka.

Budoucnost v pevných instalacích

Zatímco na soukromý/rezidenční trh L-Acoustics svou nejnovější technologii teprve uvádí, na poli profesionálního AV a integračních systémů stále roste. Oblast pevných instalací zažívá v poslední dekádě obrovský boom a většina velkých hráčů orientuje svou pozornost právě tam.
„Tento trh se v posledních letech vyvíjí čím dál tím víc a naše pozice se stává silnější,“ potvrzuje Heil a pokračuje, „naše úsilí jsme rozložili do více kategorií. Zejména v USA a v Asii se specializujeme na chrámy, kostely a bohoslužby. Další silnou oblastí, která neustále roste jsou výletní zaoceánské lodě. Naší páteří stále zůstávají divadla a umělecká centra. Začali jsme také dělat sportovní stadiony, a konečně i zábavní parky, kde vidíme velký obchodní potenciál.

Trh pevných instalací stále nabízí prostor pro další růst. Kde naopak tak silní nejsme jsou komerční instalace. Ale i tady je vidět pokrok, klienti se nebojí investovat a přinést tak návštěvníkům skvělý zážitek. Čím dál více investují do experimentálních imerzivních instalací. Přestože je tato oblast ještě v plenkách, vidím tu pro naši společnost možnost růstu.

O budoucnost odvětví se Heil nebojí a stále vidí možnosti, kam se ubírá. Uznává ale, že současná nejistota, způsobená pandemií koronaviru, vyvolává spoustu legitimních otázek. „Vzhledem k současné situaci je těžké odhadnout, jak se bude chovat trh pevných instalací. Pokud byste se mě na stejnou otázku zeptali před dvěma měsíci, bez zaváhání bych vám řekl, že se trh bude nadále růst. Komunikace je důležitá v jakékoliv oblasti – ve sportu, politice, venkovních prostorech, takže by instalace měli fungovat dál. To, co se děje teď, nikdo nedokázal předpovědět a já nemám tušení, jestli se lidé budou chovat jako dříve, jestli nebudou nové zákony omezující shromáždění určitého počtu lidí. Nemyslím si ale, že tomu tak bude. A navíc, lidé mají úžasnou schopnost rychle zapomínat a možná tak budeme pokračovat tam, kde jsme přestali. Je tedy možné, že příští rok bude vše zapomenuto a budeme se chovat tak, jako předtím.

L-Acoustics v home office

Navzdory současné nejistotě na trhu, pokračuje L-Acoustics ve své činnosti. Jako obvykle metodicky a pečlivě zvažuje způsoby, jak může v podnikání pokračovat. „Řekl bych, že pracuji naopak ještě více, protože se snažím nahradit osobní kontakt, který nám teď všem chybí. A to jak s kolegy, tak všeobecně s průmyslem. Můj den začíná v 8 ráno, kdy mám půlhodinové cvičení se svým trenérem. Pak si uvařím kávu a zapínám počítač. V poledne mám půlhodinu pauzu na jídlo a pokračuju s prací až do večera. Na západním pobřeží začínají už v 6 hodin ráno, abychom kvůli časovému posunu stihli všechny meetingy a pro mě to tedy znamená práci až do pozdních večerních hodin. Jsme opatrní a čekáme, až se vrátí svět, jak jej známe. Co ale víme jistě je, že až se tak stane, bude L-Acoustics připravený zase začít tam, kde jsme přestali – lídři v touringu a připraveni dobít nové trhy.“