L-ISA Live – revoluce v audio průmyslu

L-Acoustics je tradičním nositelem zásadních myšlenek ovlivňujících odvětví profesionálního audia. Jedním z takto klíčových milníků v průmyslu byl příchod patentovaného DOSC waveguide, který v podstatě položil základy dnes hojně používaných line array systémů. Troufneme si tvrdit, že dalším podobně důležitým milníkem je systém hyperrealistického multikanálového zvuku L-ISA.

Systém L-ISA, jehož zkratka znamená Immersive Sound Art, je v podstatě úplně nový ekosystém, paradigma, způsob myšlení o zpracování zvuku. Na úplném začátku bylo třeba získat určitý nadhled nad zažitými způsoby v audio průmyslu. Je třeba si uvědomit, že k významnému vylepšení diváckého zážitku dnes nestačí udělat reproduktory hlasitější, silnější a výkonnější. Tím primárním problémem dnes standardně používaného řešení je fakt, že interpret stojí uprostřed pódia, ale zvuk, který slyšíme jde z reproduktorů umístěných na levé a pravé straně. To je pro lidské vnímání příliš daleko a nedochází tak ke spojení vjemu sluchového s vizuálním. A právě systém L-ISA dokáže spojení obou vjemů obnovit. Dojde k propojení toho, co vidíte a slyšíte.

Když se zamyslíme nad způsobem, jakým mixujeme show v současnosti, většinou máme k dispozici stereo PA, máme hlavního zpěváka a ten je panoramou zvukově umístěn doprostřed pódia. To znamená, že ve skutečnosti nic zásadního pro hudbu nemícháme ve stereu, ale v tzv. dual-mono. I když děláme vše pro potlačení nežádoucích interferencí použitím drahých mikrofonů a kvalitního zpracování zvuku, pro velkou část publika vyjde naše snaha v niveč kvůli interferencím mezi levou a pravou stranou PA. Systém L-ISA dokáže odstranit tyto interference a přináší tak lepší zvukovou kvalitu pro většinu publika.

L-ISA přináší množství výhod pro obecenstvo. Tou hlavní je, že dostává mnohem větší počet lidí do míst, kde funguje „prostorový“ vjem zvuku a jeho správná lokalizace. Je to něco, co lidem dává důvod přijít na show, udržet pozornost a dostat to, za co zaplatili vstupné. Když přijdete na show se systémem L-ISA, máte pocit, že jste součástí show, zážitek je mnohem silnější a přirozenější. A to pro většinu publika, nejen pro těch pár vyvolených uprostřed, v přímé řadě s FOH pracovištěm.

Nejen pro obecenstvo L-ISA přináší zásadní vylepšení. Má-li FOH zvukař plný mix, může si dovolit rozptýlit jednotlivé zdroje napříč prostorem, a není tak odkázán pouze na časově náročnou ekvalizaci a dynamické nástroje. Například pro klavír, kytaru a zpěv si může dovolit posunout nástroje kousek vpravo nebo vlevo, čímž si udělá prostor právě pro zpěv. Všechny parametry lze ovládat přímo z konzole DiGiCo SD. Vestavěný Room processing zase umožňuje navodit dojem úplně jiného prostoru, než ve kterém se právě nacházíme. Chcete v malém klubu navodit dojem katedrály? Se systémem L-ISA žádný problém.

V současné době již byl systém L-ISA nasazen na stovkách živých vystoupení i v instalačních aplikacích. Byl použit na turné, v popové hudbě, u symfonických orchestrů, v různých uměleckých aplikacích, muzeích, v divadelním prostředí i na festivalech. Pokud si jednou zvyknete na obrovské možnosti systému L-ISA, je prakticky nemožné vrátit se zpět ke klasickému L/R uspořádání. Ať už se jedná o muzikanty, FOH zvukaře, producenty, osvětlovače, a dokonce i účetní, pro všechny je to stejné. Jednoduše není cesty zpět.