CyberHoist/InMotion zvedal Rammstein ve státní věznici Horsens.

Značka CyberMotion, sídlící v holandském Utrechtu, je světovým technologickým leaderem na poli zdvihacích zařízení. Systémy CyberMotion, zahrnující motory CyberHoist II, ovládací konzole MotionCue3D se softwarem InMotion a napájecí prvky C-Power, umožňují vytvářet plně dynamické scény s různými zavěšenými objekty jako třeba LED obrazovky nebo trussy a to bezpečně i nad hlavami osob. Inteligentní způsob zpracování pohybů založený na objektově orientovaném programování a kompaktní design výrazně zkracuje dobu potřebnou pro stavbu a přípravu scény. Nejmodernější aplikované technologie zajišťují, že je systém CyberMotion velmi tichý a vyniká vysokou přesností. Spolehlivost systému je zajištěna plnou redundancí všech bezpečnostních a ovládacích prvků. V České Republice a na Slovensku můžete poptávat systémy u firmy PRO MUSIC, s.r.o., oficiálního obchodního agenta společnosti CyberMotion. První masivní aplikace dvou systémů této značky, které jsou od letoška v ČR k dispozici můžete vidět ještě tento rok na nadcházejících koncertních turné kapely Kabát v provedení produkční společnosti Pink Panther a kapely Chinaski jejíž turné technicky zajišťuje společnost High Lite Touring ve spolupráci s Flow Mo s.r.o.

Ukázkovým příkladem použití systémů značky CyberMotion ve světovém měřítku může být koncert kapely Rammstein v prostředí dánské Horsenské státní věznice, jež je jako stvořené pro styl rockové hudby nazývané „Neue deutsche harte“, kombinující prvky hard rocku, heavy metalu, industriální a elektronické hudby. Kapela je od svého vzniku známá svými koncerty plnými mohutných explozí, ohně a odvážných kaskadérských kousků. Celá show se odehrává na zakázkové stage s velkou mírou automatizace.

Martin Gehring z dortmundské firmy Dart Riging + Projekt a hlavní rigger v Horsens objasňuje problematiku pohyblivých závěsů a automatizace jejich pohybu: „Tato show nebyla běžná venkovní nebo arénová tour. V podstatě jsme adaptovali náš festivalový balíček na lokálně dostupné vybavení, což znamenalo více plánování a kreslení. Vše muselo být rozpočítáno na jednotlivé závěsné body, a jakmile byly všechny trussy a vybavení ve vzduchu, mým úkolem bylo překontrolovat zatížení každého z nich. Pokud naše dokumentace souhlasí, a to většinou ano, jsme schopni zavěsit celý setup během pouhých šesti hodin.“

Stavbu stage, trussy a dodávku PA systému zajišťovala místní firma Nordic Rentals. Motory a jejich řízení dodala firma Ampco Flashlight. V Horsens to bylo 67 motorů CyberHoist ovládaných konzolí MotionCue3D. Takový systém umožňuje plynulý a bezpečný pohyb různých scénických a světelných objektů nad pódiem, což výrazně posouvá dynamiku celé show. Operátor MotionCue3D Martin Hoop k tomu řekl: „Samotné motory zavěšené pod střechou vážily 10 tun a zvedaly 12 tun zátěže. Jednalo se o největší systém, který jsem zatím v touringu provozoval. Operátoři motorů jsou v podstatě jediní, kteří během celé šestihodinové stavby nemají ani minutu odpočinku. Nejtěžším břemenem, které jsme museli zvedat, byl 1200 kg vážící pyro truss. S ohledem na optimální rozložení zátěže jsme jen na něj potřebovali celkem 6 motorů ovládaných jako jeden celek. Používáme systémy CyberHoist a CyberHoist II – hlavně novější model je naprosto bezpečný. Můžeme tak zvedat nejen objekty nad lidmi, ale dokonce s naprostou jistotou i samotné členy kapely.“ Mimo zvedání hudebníků během různých gagů měl Hoop na starosti také pohyb trussů, „Light designéři vyžadují převážně symetrickou scénu, já ale dostal volnou ruku. Takže například během písně Mein Herz Brennt jsem trussy rozmístil naprosto nesymetricky a při jejím vyvrcholení se celá scéna krásně srovnala. To byl pro mě ‚majstrštyk‘ tohoto představení.“ Celá show byla řízená primárně timecodem. „I my timecode přijímáme, aby bylo zajištěno přesné načasování jednotlivých pohybů. Musíme ale vizuálně kontrolovat, že nehrozí nějaké nebezpečí a jednotlivé pohyby aktivovat manuálně. Umělci se mohou opozdit, nebo se stane něco nepředvídatelného a my jednoduše nemůžeme riskovat, že tyto velké momenty ovládá jen timecode.“ A dodává: „Pro Rammstein pracuji už 13 let a rozhodně nehodlám skončit. Pro každou tour vymyslíme něco nového a bláznivého, co nikdo nikdy před tím nedělal.“

Stejně důležitý jako vizuální stránka je i zvukový zážitek. Aby byl dokonalý se postaral FOH inženýr Olsen Involtini. Hlavní systém se skládal z 20 L-Acoustics K1 na stranu, doplněnými zavěšenými subwoofery SB28. Dalších 12 K1 na stranu bylo použito jako downfill se závěsy K2 jako nearfill a outfill. Show v Horsenu zároveň vyžadovala delaye vytvořené z dalších K1 a SB28. Pro návrh systému byl samozřejmě použit software L-Acoustics Soundvision. Involtini vysvětluje: „Jakmile jsme dorazili na místo, byli jsme překvapeni, jak blízko jsou některé domy. Kapela vyžaduje velmi silný a mocný zvuk, takže jsme museli zajistit vysokou úroveň akustického tlaku, aniž by přicházely nějaké stížnosti od okolního obyvatelsva. Systém L-Acoustics je možné opravdu skvěle ovládat a simulační software je pro tyto situace opravdovým pomocníkem.“

Foto: faengslet.dk, fyens.dk, kritzjan_dk, Martin Nørbæk‎

Související produkty

Inteligentní zdvihací zařízení CyberMotion nastavují nové standardy v oboru.

MotionCue3D je plně integrovaný programovací a ovládací systém pro všechny motory z rodiny CyberMotion.

Top produkt

Zkušenosti s technologií WST a nejnovější výzkumy L-ACOUSTICS ® jsou základem Line source K1, určeného pro svůj bezprecedentní výkon pro ozvučení venkovních festivalů a koncertů na stadionech.

Top produkt

Pro ty, kdo se spokojí jen s nejlepším, je určena konzole SD7. Top model značky DiGiCo nabízí ohromující I/O schopnosti a nastavuje nové standardy na poli HD digitálního procesingu. Konzoli DiGiCo SD7 pohání zbrusu nový mixážní a routing engine Stealth, používaná výhradně u konzolí DiGiCo.