První pevná divadelní instalace systému L-ISA
Kouzlo třetí dimenze
Čím dál více audio inženýrů naplno propadlo kouzlu imerzivního hyperrealistického systému L-ISA od L-Acoustics. České publikum to mohlo na vlastní uši poznat v O2 Areně na koncertu Marka Knopflera, v zahraničí pak z mnoha jmenujme hostování Aerosmith v Las Vegas, alt-J v Royal Alber Hall v Londýně, světové turné Childdish Gambino, Symfonický orchestr Adelaide…
L-ISA není doménou pouze touringu, ale stává se součástí mnoha pevných instalací. Světové prvenství už navždycky bude zaujímat Hudební divadlo v Moskvě – právě tady v srpnu roku 2017 začala celková rekonstrukce, na jejímž konci byla první pevná divadelní instalace L-ISA.
Divadlo na Puškinově náměstí bylo již od svého vzniku v roce 2012 mezi umělci a diváky známé pro svou neotřelou produkční činnost.
Kreativní potenciál divadla, který byl založený zejména na produkci se mohl, díky celkové rekonstrukci divadla v roce 2017, rozšířit i o další úroveň. Doslova o imerzivní a hyperrealistickou úroveň. Vedoucí oddělení zvuku Maria Lenavskaja popisuje instalaci systému L-ISA jako přirozený vývoj v inovacích a dodává: Naše divadlo hrozně rychle roste. Každý rok přicházíme s novou produkcí a vždycky se snažíme jít dopředu. Ať už umělecky, tak technicky.
Mezi hlavními požadavky zvukového oddělení bylo maximální pokrytí publika a precizní zvuk. Po identifikování a ujasnění cílů pak byla instalace systému L-ISA jasným řešením.
Kreativita a svoboda pro audio inženýry
Na vstupu do systému L-ISA jsou direct outy všech kanálů za procesingem a faderem a procesor pak vytváří dedikované signály pro každý reproduktor nebo skupinu zvlášť. Všechny objekty, kterých může být až 96, tečou do L-ISA procesoru – multijádrového audio výpočetního engine. Ten dokáže, pomocí kombinace softwarových parametrů L-ISA (panorama, šířka, vzdálenost, elevace a aux send), umístit všechny tyto objekty do 3D zvukového pole. To vše se děje v reálném čase.
Desk link pak umožňuje operátorům, pomocí vestavěného systému snapshotů, ovládat tyto parametry přímo z konzole DiGiCo SD10. Audio inženýři tak mohou v trojrozměrném zvukovém poli snadno umístit až 96 objektů a následně s nimi pohybovat. Zvýšené rozlišení několika reprosoustav pak zvukaři otvírá dveře pro kreativitu a svobodu. Ve výčtu benefitů nesmíme zapomenout na přínos pro diváky. Ti si užijí skvělý zvuk (nehledě na to, na jakém místě sedí) a téměř okamžitě se stanou součástí toho, co se děje na jevišti.
Zvukový design
Při instalaci L-ISA tak divadlo rozšířilo svou stávající L-Acoustics výbavu. Systém nově tvoří pět závěsů Kiva II po devíti, rozšířené o dva závěsy Kiva II po šesti. Nízké frekvence reprodukují dva závěsy SB18 po třech boxech, po obou stranách centrálního clusteru Kiva II. Jako side-fill slouží dva víceúčelové koaxiální reproduktory L-Acoustics X12; jako front-fill 8 kusů 5XT. Systém doplňuje deset zesilovačů LA4X a dvojice LA12X.
Výsledek, který stojí za to
Celkové rozpětí zvuku překonává všechny moderní požadavky pro PA systémy. Výsledkem instalace je skvěle lokalizovaný zvuk, vysoké prostorové rozlišení, které pokryje až 90% auditoria
Technická sekce divadla věří, že právě takové technické parametry přilákají na jejich prkna ještě více inovativní produkce a divadlo tak posílí svou pověst špičkového centra moderního umění.
Celý projekt byl dokončen během jednoho roku. Technická šéfka Lenarskaya dodává, že se to všechno podařilo díky skvělé spolupráci s centrálou L-Acoustics. Ti jasně chápali, jak moc je tento projekt důležitý a poskytli nám ohromnou profesionální pomoc počínaje návrhem systému, instalací až po finální kalibraci. Školení našich technických pracovníků proběhlo v srpnu a hned druhý den začaly zkoušky na novou sezónu 2018/2019.