Systém virtuální akustiky L-Acoustics Ambiance poprvé na světě na nové scéně Divadla J.K. Tyla v Plzni

Nová scéna DJKT, opereta Netopýr, scéna Lukáš Kuchinka, režie Martin Otava, soubor opery DJKT, balet DJKT, orchestr DJKT

Nová scéna Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni s kapacitou až 460 diváků se stala ideálním místem pro světovou premiéru trvalého nasazení špičkové technologie virtuálního dozvuku, L-Acoustics Ambiance, plně využívající technologie L-ISA. Systém poskytuje mocnou sadu nástrojů pro povýšení sonického zážitku pro publikum na novou úroveň u všech technologicky pokročilých představení různých žánrů, jako opera, činohra, muzikály a balety.

Tým Nové scény zná důležitost optimální akustiky pro šiřoký rozsah žánrů, které ne vždy vyžadují zesílení zvuku, jako např smyčcový kvartet nebo symfonický orchestr. Aby tohoto cíle dosáhli, hledali řešení, které by umožňovalo vyšší flexibilitu práce s dozvukem a zaručovalo ideální akustiku místnosti jak pro publikum, tak pro účinkující. Doba na přestavby je vždy limitována, takže je instantní změna akustiky zásadním parametrem při výběru řešení.

Ideálním nástrojem nejen pro vylepšení akustiky divadla se stal systém L-Acoustics Ambiance, s jehož pomocí lze dobu dozvuku prodloužit z původních 0,95 s až na 2 s pouhým stiskem tlačítka v L-ISA controlleru. To umožňuje aktivaci konkrétních předpřipravených konfigurací pro orchestrální hudbu, operu, či divadelní produkci, zaručující ideální odezvu místnosti pro libovolný žánr. Implementace systému zaručuje vylepšenou srozumitelnost a úžasný, přirozený zvuk pro akustické koncerty, vylepšující celkový zážitek jak pro účinkující, tak pro diváky.

L-ISA Room Engine

„Ambiance představuje špičku aktivní akustiky, nabizející unikátní kombinaci prémiové akustiky a imerzívního audio realizmu,“ vysvětluje Julien Laval, Application Project Manager v L-Acoustics. „Součástí Ambiance akustického systému je imerzivní systém reprosoustav, vyžadující surround a overhead reproduktory pro vytvoření přirozeného akustického pole a poskytuje bohatý a obklopující audio zážitek. Systém reproduktorů a mikrofonů je navržen pomocí Soundvision, 3D simulačního software od L-Acoustics, zaručující, že systém je navržen s ohledem na geometrii a objem dané místnosti.“

Ambiance používá pole strategicky umístěných mikrofonů, které zachycují existující akustickou energii sálu a zpracuje signály skrz L-ISA Room Engine vestavěný v L-ISA procesoru II. L-ISA 3D audio dozvuk využívá výkonné DSP zdroje procesoru a umožňuje tvarovat akustickou identitu sálu jemným řemeslným doladěním Ambiance Signature presetů pomocí třech klíčových typů odrazů, nazývaných Early, Cluster a Late.

Early odrazy

Cluster odrazy

Late odrazy

Každý Ambiance preset, neboli „Signature“ je navržen tak, aby splnil konkrétní požadavky představení a sálu, od jednoduchých akustických vylepšení po výkonné imerzivní hyperrealistické produkce. Ambiance a L-ISA mohou pracovat nezávisle nebo mohou být kombinovány pro vytvoření nekonečných sonických možností, což umožňuje maximální flexibilitu v návrhu systému. Šest Ambiance Signature presetů poskytuje koncovému uživateli najít nejlepší shodu pro různé typy představení. Zbytkový hluk je během čistě akustických koncertů minimalizován na nejnižší možnou úroveň.

L-ISA systém se skládá ze 71 reprosoustav. V hlavním prostoru publika se zavěšený scénický systém L-ISA skládá z pěti clusterů po dvou A10i Focus a dvou A10i Wide, doplněný o stejnou konfiguraci extension clusterů po stranách pódia. Spatial front-fill je tvořen 15 ks 5XT a zachovává přesnou lokalizaci jednotlivých objektů i pro přední řady, zatímco 19 ks X8 je rozmístěno okolo publika jako surroundy a overheady pro prostorové efekty a dozvuk. KS21i suby pak poskytují nízkofrekvenční posílení a nechybí ani dvojice SB15 nad publikem pro LF posílení surroundů a overheadů. Ambiance systém využívá 12 omni a kardio mikrofonů; osm všesměrových mikrofonů je rozmístěno nad publikem a čtyři kardioidní mikrofony v prostoru jeviště. Celý systém je řízen zesilovači LA4X a LA2Xi. Výsledkem je perfektní pokrytí, excelentní srozumitelnost a dostatečná rezerva pro libovolný typ představení.

„Návštěvníci koncertů se díky L-ISA Ambiance mohou těšit na výjimečný audio zážitek,“ dodává Laval. „Tento inovativní systém umožňuje akustiku divadla ušít na míru přesně specifickému žánru a představení. Návštěvníci divadla tak mohou očekávat úžasnou akustiku pro široký rozsah představení, od činohry, opery, muzikálů, baletu až po filharmonické a symfonické koncerty.“

Špičkové ozvučení Nového divadla si získalo uznání místních i mezinárodních divadelních skupin a stalo se vyhledávaným místem pro různá představení. Bezproblémové propojení živých orchestrálních představení s výjimečnou akustikou vytváří podmanivý a pohlcující zážitek.

„Nový systém zajišťuje, že každý jednotlivý umělec na jevišti je z příslušného místa slyšet jasně a přesně, a vytváří tak pro diváky přirozený audiovizuální zážitek,“ říká konzultant a certifikovaný školitel společnosti PRO MUSIC Petr Šťásek. „Díky vestavěnému systému dozvuku je posluchač obklopen zvukem, což mu poskytuje pocit naprostého ponoření do představení, aniž by vnímal přítomnost reproduktorů.“

Ředitel divadla Martin Otava výstižně shrnuje výhody systému a uvádí, že divákům v Novém divadle poskytuje jedinečný a bezkonkurenční zážitek z poslechu. „Výjimečnost systému spočívá v jeho schopnosti bezproblémového fungování s umělci, ať už s přímým ozvučením, nebo bez něj,“ vysvětluje. „Vestavěný systém dozvuku vytváří skutečně pohlcující zážitek a obklopuje publikum zvukem z jeviště i hlediště. Největší předností systému je jeho schopnost produkovat zcela přirozený zvuk, díky němuž se posluchač cítí zcela integrován do dění na jevišti bez jakýchkoli umělých zvukových efektů.“

Systém také přináší možnost snadno vytvářet různé zvukové efekty, „například můžeme vytvořit iluzi, že duch Hamletova otce chodí kolem diváků, aniž bychom měnili barvu nebo úroveň jeho hlasu,“ dodává Otava.

„Jsme nadšeni, že společnost PRO MUSIC i divadlo využívají možnosti technologie L-ISA Immersive sound a Ambiance,“ uzavírá Laval. „Tato kombinace pomohla Novému divadlu upevnit pozici předního místa pro divadelní produkce, které nabízí nejmodernější kvalitu zvuku a bezkonkurenční zázemí. Těšíme se na to, jak akustický systém L-Acoustics Ambiance umocní celkovou atmosféru divadla a vytvoří tak nezapomenutelný zážitek pro všechny, kteří jej navštíví!“

Foto Lukáš Rusek: Nová scéna DJKT, opereta Netopýr, scéna Lukáš Kuchinka, režie Martin Otava, soubor opery DJKT, balet DJKT, orchestr DJKT

Související produkty

Top produkt

L-ISA Processor II je licenčně založený procesor pro zpracování prostorového zvuku v reálném čase. Nabízí špičkové objektové míchání pro libovolnou imerzivní audio produkci od nejmenších instalací po největší turné. Nabízí 128 vstupů a až 128 výstupů pomocí AVB nebo MADI protokolů.

Reproboxy A15 a A10 z řady ARCS poskytují světově uznávanou zvukovou kvalitu značky L-Acoustics pro publikum od 50 do 5 000 lidí.

Reproboxy A15 a A10 z řady ARCS poskytují světově uznávanou zvukovou kvalitu značky L-Acoustics pro publikum od 50 do 5 000 lidí.

KS21 je kompaktní referenční subwoofer navržený pro rozšíření pásma systémů ARCS A15 a A10. KS21 disponuje jedním přímo vyzařujícím 21" měničem s velkou výchylkou, montovaným uvnitř bass-reflexové ozvučnice.

ProSoundWeb Readers' Choice 2016

Kompaktní live monitor z koaxiální série X od L-ACOUSTICS s rozsahem 60 Hz až 20 kHZ.

ProSoundWeb Readers' Choice 2016

Nejnovější a současně nejmenší člen koaxiální série L-Acoustics 5XT je dvoupásmový pasívní systém, osazený 5“ středobasovým měničem a koaxiálně umístěným 1“ tlakovým driverem. Jmenovitá impedance soustavy je 16 Ohmů.

Zařízení s názvem P1 v 1U rackovém provedení kombinuje EQ stanici s možností nastavení delay, dynamickým procesingem a více-vstupou mikrofonní měřicí platformu s offline delay finderem a modelováním ekvalizace.