DiGiCo SD7 a L-Acoustics K2 - Perfektní zvuk pro Adele

Britská zpěvačka Adele dlouho napínala fanoušky – tvrdila, že její poslední album ‚25‘ nikdo v živé podobě neuslyší. Jak se ukázalo, jen si dělala legraci. Turné sklidilo úžasné ohlasy nejen od recenzentů a potvrdilo, že Adele je jedna z nejoblíbenějších zpěvaček na světě. Její věřejně známou vlastností je také to, že se nespokojí s ničím, co není prostě perfektní. Není proto divu, že jí na turné vypomohla dvojice digitálních mixážních konzolí DiGiCo SD7 a systém od L-Acoustics.

FOH zvukař Dave Bracey pracuje na pultech DiGiCo už od dob, kdy firma uvedla své první kousky na trh, nicméně s Adele spolupracoval poprvé. Na druhou stranu monitorový zvukař Joe Campbell, který jel s Adele už její tour k albu ‚21‘, pracoval poprvé na DiGiCo. Oba nepochybují, že právě SD7 je tím správným a jediným nástrojem pro tak náročný úkol.

„Pro mě DiGiCo jako jediná značka mixážních konzolí poskytuje dostatečný uživatelský komfort, spolu se špičkovými zvukovými vlastnostmi,“ říká Dave. „Používám konzole DiGiCo už od roku 2002 a SD7 je mou volbou od roku 2008 až do současnosti. Jednoduše nevěřím, že je jakákoliv konkurence schopná zvládnout to, co já rád dělám, a zároveň tak dobře hrát. Takže proč bych měl vůbec uvažovat o něčem jiném?“

Zvukový design této show byl velmi komplexní, včetně několika momentů, kdy se Adele přesouvá z jedné stage na druhou a její hlas jí následuje. „Nevím, jestli něco takového už někdo někdy dělal,“ říká Dave. „Většinou, pokud se zpěvák během show pohybuje, vidíte ho na jiném místě, než odkud ho slyšíte. My jsme dokázali, že Adele bylo slyšet přesně z místa, kde doopravdy zpívala.“

Audio systém navrhl Dave spolu se systémovým inženýrem Ulfem Oeckelem. „Richard Young, produkční manažer show přišel s původním nápadem a my přišli na to, jak ho zrealizovat, " dodává Dave. Dvojice už dříve spolupracovala na tour pro Pink a Cher a v obou případech se jednalo o skvělé úspěchy. Dave zná SD7 jak své boty. "Dělá přesně to, co chcete, aby dělala, " říká. "Pokud si vymyslím cokoliv, vždy najdu způsob, jak to na té konzoli udělat. I když mívám poměrně specifické požadavky, nikdy jsem nepotřeboval nic navíc.“

„SD7 je nejlepší věc na světě“, dodává Ulf. „Je to nejflexibilnější platforma, jednoduše nemá konkurenci. Pracoval jsem na DiGiCo pultech velmi dlouho, myslím od dob, kdy jsme měli první D5 na Rammstein. Dave mě stále dokáže naučit něco nového, protože na tom pultu zná každou drobnost.“


Systémový technik Ulf Oeckel, Monitorový zvukař Joe Campbell a šéf FOH, Dave Bracey s jeho DiGiCo SD7; K2 rig na Béčku

„Co se týká vstupů do SD7, máme bicí, perkuse,dechovou sekci, 12 smyčců… rychle to naskakuje. S dalšími drobnostmi, zálohami, nebo ruchovými mikrofony jsme najednou na 112 kanálech a máme plné dva racky. Mimo pult toho mnoho nepoužívám. Často se mi hodí například Waves MaxxBCL. Podrží celý mix na příjemné úrovni i při hlasitějších písních.“

„Celý PA systém byl založen na L-Acoustics K2,“ pokračuje Dave Bracey. „Použili jsme celkem 148 boxů v 10 banánech (tři na stranu na A stage a čtyři dokola B stage) To je o dobré dva banány více, než bývá na podobných turné zvykem. To proto, že jsme potřebovali pokrýt komplet celou arénu zvukem z obou stagí.“ Stejně jako v případě DiGiCo, ohledně výběru značky PA systému má Dave také jasno. „Použil bych buď L-Acoustics K1 nebo K2. Vůbec se nepotřebuju dívat po jiných systémech. Pro potřeby tohoto turné byla správnou volbou právě K2. Jedním z důležitých faktorů pro výběr byla nižší váha K2, ne však jediným – tím dalším je rozptyl, dosažitelný z jednoho boxu. Box K1 je větší, s delším dostřelem, ale tuto výhodu bychom na tomto turné nevyužili. Dokonce ani v Manchester Aréně nebo v O2 v Londýně, což byly největší arény celého turné. Napříkad v případě předního clusteru bohatě stačilo, aby dohrál na úroveň zadní části podlahy, namísto prvního ochozu, jako na předchozích turné s K1. Požadavek na spojení dvou systémů, kdy oba musely pokrýt celý prostor publika s možností plynulého přecházení, znamenalo přemýšlet úplně jiným způsobem. Například použití zadních clusterů Béčka jako delay pro hlavní stage se ukázalo jak produkčně, tak ekonomicky a nakonec i esteticky výhodné, a dávalo to větší smysl, než stavět další samostatné delay rigy. Chtělo to jen trochu přemýšlet.“

Hlavní požadavek návrhářů show byl, aby nic vizuálně nenarušovalo scenérii s velkým množstvím projekcí. Show byla navržena tak, aby bylo dobře vidět ze všech míst. „Myslím, že publikum bylo rozmístěno v okruhu 270°, proto jsme u Ačka použili tři clustery na stranu. Adele strávila většinu času přímo v prostoru, kam hrálo PA. Kdyby byla volba na zvukařích, nikdo by takovou pozici pro zpěváka nevymyslel, ale museli jsme se poprat s odvážným konceptem show. Naším úkolem je vytvořit dobrý zvuk, i když vymyšlený design hází klacky pod nohy!“ dodává Dave. Nová X série od L-Acoustics také našla své bohaté uplatnění. „Máme k dispozici X8, X12 i X15HiQ a všechno jsou to skvěle znějící boxy. Na zkouškách jsem míchal na páru X15 a jedná se o nejlepší studiové monitory, jaké jsem měl kdy možnost používat.“ Dave Bracey je mimo jiné používal jako své odposlechy na FOH pro produkční zkoušky.

Oeckel doplňuje: „Pracuji pro L-Acoustics jako konzultant, trenér a systémový technik, ale zároveň si snažím udržet otevřenou mysl… Podle mě jsme se dostali k projektu, kde bylo nutné udělat několik akceptovatelných kompromisů, ale jsem překvapen, že vše nakonec dopadlo akusticky lépe, než jak by se na první pohled zdálo podle předpovědí. Dost jsme v L-Acoustics diskutovali o jednotlivých rozhodnutích, a do řešení se zapojilo mnoho zkušených lidí s různými názory. Mnoho jich bylo skeptických, ale bez odvahy není úspěchu!“

Na monitorovém pultu Joe napočítal 130 vstupů a okolo 55 výstupů, většinou stereo. „Všichni používáme in ear odposlech, takže máme poměrně hodně vstupů a výstupů, což ale pult hravě zvládá.“ říká. „Většina konzolí, se kterými se můžete setkat, si s takovými počty neporadí. S DiGiCo pultem jsem ještě na tour nebyl, ale musím říct, že vše je doopravdy snadné. Navíc Dave mi na něm ukázal vše, co bych mohl potřebovat. Na zkouškách jsem měl k dispozici SD10, ale na SD7 je díky většímu počtu obrazovek enkodérů a tlačítek najednou vše snazší a jasnější. Velice jsem si to užíval, je vážně skvělá. Podle mého názoru zní naprosto úžasně a dělá vše, co od ní chci.“

Celý tým je s výsledkem opravdu spokojený, dokonce samotná Adele zvuk vyzdvihla. „Adele je velmi potěšena s výsledkem a přímo fakt, že jí každý řikal, jak skvělý zvuk byl, jí těšil nejvíc,“ dodává Dave. „Jednou se mě zeptala, ‚jak dneska show zní Dave?‘ a já řekl ‚No, dobře.‘ trochu mě ta otázka zaskočila, normálně to nechávám hodnotit ostatní.“ Fakt, že se tour setkala s všeobecnou chválou může Dava ujistit, že tento komentář byl vážně pravdivý.

Související produkty

Top produkt

Pro ty, kdo se spokojí jen s nejlepším, je určena konzole SD7. Top model značky DiGiCo nabízí ohromující I/O schopnosti a nastavuje nové standardy na poli HD digitálního procesingu. Konzoli DiGiCo SD7 pohání zbrusu nový mixážní a routing engine Stealth, používaná výhradně u konzolí DiGiCo.

Top produkt

K2 je 3-pásmový aktivní full-range element WST® line source systému s měnitelným zakřivením a nastavitelnou horizontální směrovostí. Obsahuje 4 vstupní sekce: 2 LF a 1 MF s jmenovitou impedancí 8 Ohmů a 1 HF s jmenovitou impedancí 16 Ohmů.

ProSoundWeb Readers' Choice 2016
Top produkt

Referenční pódiový monitor z koaxiální série X od L-ACOUSTICS s rozsahem od 55 Hz do 20 kHz.

Model X15 HiQ je dvoupásmový bi-amp reprobox osazený driverem s 3“ membránou, doplněným o 15“ nízkofrekvenční měnič v koaxiálním uspořádání, v bassreflexové ozvučnici s laminárními průduchy.