Kabát na Vypichu – Po čertech velkej koncert, po čertech dobrej zvuk

Stejně jako kulaté dvacetiny, i čtvrtstoletí své existence oslavila nejoblíbenější česká rockové kapela Kabát dlouho očekávaným megakoncertem „na zelené louce“ na pražském Vypichu. „Po čertech“ velká scéna, zaplněná světly, zobrazovacími panely a ozvučená na české poměry neskutečným množstvím reproboxů L-Acoustics, nabídla rekordnímu počtu návštěvníků profesionálně odvedenou show se skvělými vizuálními efekty a perfektním zvukem.

Jakousi předpremiérou koncertu byl 26. červen na letišti ve slovenských Piešťanech, kde Kabát vystoupil jako hlavní hvězda prvního dne největšího slovenského rockového festivalu Topfest 2014. Tam, na 45 metrů široké, 28 metrů hluboké a kolem 75 tun vážící scéně si Kabát poprvé zahrál do desetitisícového davu na nový ozvučovací systém L-Acoustics K2, do kterého se rázem zamiloval. Původní plán, nasadit K2 jako hlavní PA systému na Vypichu, se tak ukázal jako správná volba. Spolu s novým ozvučovacím systémem si Kabát na Topfestu vyzkoušel i další novinku – užší spojení kapely s technikou, kdy je celý koncert propojen po síti s počítačem a včetně světel a videa synchronizován „klikem“.

Jak bylo zmíněno již v úvodu, megakoncert na Vypichu byl ozvučen obrovským množstvím reproboxů L-Acoustics. Hlavní PA systém tvořila levá a pravá dvojice vedle sebe zavěšených clusterů K1/K2 a K1-SB, po obou stranách scény doplněná outfilly K2. Dále byly vztyčeny dvě dvojice Delay věží – první dvě věže, sloužící současně jako stanoviště spotařů, nesly po jednom clusteru K1/K2, druhé dvě vždy dvojici clusterů K1/Kara. Podtrženo sečteno, celkem 92 boxů K1, 60 boxů K2, 22 subbasových jednotek K1-SB, 44 modulů KARA, 92 subwooferů SB28, 16 subwooferů SB18 a 48 touringových racků LA-RAK s procesingem a ampingem LA8. Signál se do LA-RAKů přiváděl analogově i digitálně přes AES/EBU. Pouze spojení mezi oběma zadními Delay věžemi bylo čistě analogové. Aby bylo možné tak rozsáhlý systém spravovat z jednoho místa – stánku FOH, byly všechny LA-RAKy připojeny do sítě L-Net a řízeny a monitorovány prostřednictvím LA Network Manageru.

Pokud jde o mixáž, FOH i monitory byly doménou výhradně britských digitálních mixážních pultů DiGiCo série SD. Na FOH to byl nástupce slavné D „pětky“ SD5, na monitorech pak SD8 a 2× SD8/24. A nutno řící, že oba zvukaři odvedli vynikající práci, stejně jako sound-designer a systémový technik, jenž mohutný ozvučovací systém nastavoval. Znát to bylo nejen na kapele, která díky skvěle namíchanému odposlechu do In-Ear monitorů Ultimate Ears UE11A hrála v naprosté pohodě a evidentně si koncert užívala, ale i na ohlasech přicházejících od zkušených touringových „matadorů“, kteří Kabát dokonce podezřívali, že celý koncert hraje z připraveného CD.

Není bez zajímavosti, že i tak obrovské množství materiálu pochází výhradně ze zdrojů českého touringu. To je významným signálem směrem k českým i zahraničním pořadatelským agenturám a produkčním společnostem.

Jak to letos na Vypichu před koncertem i během něj vypadalo, si můžete prohlédnout v přiložené fotogalerii. Jak to bude vypadat za dalších pět let? Uvidíme, nechme se překvapit …

Související produkty

Top produkt

K2 je 3-pásmový aktivní full-range element WST® line source systému s měnitelným zakřivením a nastavitelnou horizontální směrovostí. Obsahuje 4 vstupní sekce: 2 LF a 1 MF s jmenovitou impedancí 8 Ohmů a 1 HF s jmenovitou impedancí 16 Ohmů.

Top produkt

Zkušenosti s technologií WST a nejnovější výzkumy L-ACOUSTICS ® jsou základem Line source K1, určeného pro svůj bezprecedentní výkon pro ozvučení venkovních festivalů a koncertů na stadionech.

Top produkt

Léta zkušeností s technologií WST a nejnovější výzkumy L-ACOUSTICS ® jsou základem Line source K1, určeného pro svůj bezprecedentní výkon pro ozvučení venkovních festivalů a koncertů na stadionech.

Modulární Line Source systém pro aplikace s dlouhým dosahem přes 35 m

  • Mezinárodně uznávaná Kara s Panflex technologií
  • Přidaná měnitelná směrovost a vylepšená polární stabilita
  • 4 integrované horizontální směrovosti

    70°/110° a 90°L/R)

High-Power Subwoofer s 2× 18" přímo vyzařující s bass reflex konstrukcí. Optimalizovaný pro frekvenční rozsah 25–200Hz. Kompatibilní se všemi L-Acoustics systémy. Pro použití se zesilovači LA8 a LA12X. Vhodný pro touring i pevné instalace.

Univerzální kompaktní subwoofer SB18 je navržen jako doplňková LF jednotka pro modulární WST line source a koaxiální systémy. Jeho použitím se spodní hranice frekvenčního pásma těchto systémů rozšíří na 32Hz.

Modulární touringový rack LA-RAK je základní element nové systémové architektury L-ACOUSTICS, postavený na DSP řízených zesilovačích LA8.

Pamatujete na D5 Live? SD5 je její moderní inkarnací; Pasuje přesně tam, kam dříve patřila D5, ale díky technologii Stealth Digital Processingu, Super FPGA technologii s plovoucí řádovou čárkou a množství nových možností nabízí mnohem více muziky.

Od svého uvedení na trh získaly pulty DiGiCo SD8 velkou oblibu v oblasti live ozvučování i oblasti pevných instalací, a to zejména díky své výjimečné všestrannosti. Se software Overdrive se úroveň SD8 z hlediska výkonu a flexibility ještě zvýšila.

DiGiCo SD8–24 – výkon, obratnost a srozumitelnost digitální mixáže DiGiCo s technologií Stealth Digital Processing™. Zmenšená verze konzole SD8.

Sluchátka kombinují 4-měničový systém ve spojení s 3-pásmovým crossoverem, to je řadí na první místo na trhu profesionálních In Ear sluchátek.