PRO MUSIC a DiGiCo – technická podpora světového formátu na Colours of Ostrava
Britská firma DiGiCo je známá pro své špičkové digitální audio produkty. Nedílnou součástí jejich filozofie je ale také precizní zákaznický servis – od vzdělávání v rámci seminářů, školení a video tutoriálů, až po skvěle zvládnutou podporu v rámci sociálních sítí, například skupina DiGiCo Users na Facebooku. Ke všem těmto aktivitám se v létě přidávají také hudební festivaly a nutno říci, že právě v tomto období se technický tým DiGiCo nezastaví. Již několik let poskytuje technickou podporu na světoznámých festivalech jako je Coachella, Pukkelpop, Lowlands, Glastonbury, Montreux Jazz Festival nebo North Sea Jazz. A letos poprvé se na seznam dostala i Česká republika a multižánrový festival Colours of Ostrava.
Stalo se tak díky naší spolupráci se produkční společnosti SMART PRODUCTION, jejíž ředitel, Pepa Ženíšek, je zároveň technickým šéfem festivalu. Centrem podpory byl speciální Prep room, který se nacházel strategicky hned vedle hlavní stage. Místnost byla vybavená několika offline stanicemi, na kterých měli zvukaři možnost programovat show pro libovolnou konzoli DiGiCo nacházející se v areálu festivalu. Ze samotných konzolí pak byla k dizpozici DiGiCo SD12 a S21.
Českou republiku zastupoval Petr Šťásek z PRO MUSIC, z DiGiCo centrály přijeli Mark Saunders a Jaap Pronk. Prep room byl otevřen po celou dobu konání festivalu a nutno říci, že se provoz téměř nezastavil. „Sami jsme byli překvapeni, jak velký zájem o náš DiGiCo room byl“, říká Petr Šťásek, který pracuje v PRO MUSIC jako produktový specialista. „Očekávali jsme, že k nám budou chodit hlavně zvukaři, aby si překontrolovali své session soubory. Kromě nich ale přišlo také mnoho zástupců velkých rentalových společností, kteří se zajímali o pulty DiGiCo a novinky této značky na trhu. Dorazili i zvukaři, kteří na festivalu nebyli pracovně, zato byli nadšeni, že takový typ technické podpory je konečně dostupný i v České republice,“ dodává Petr.
Do prep roomu mohl přijít v podstatě každý, bez ohledu na uživatelské znalosti či zkušenosti. Jaap společně s Petrem poskytovali rady a základní trénink úplným nováčkům a méně zkušeným zvukařům. Pokročilejší uživatelé pak s Jaapem diskutovali nejnovější produkty, aktualizace a plány do budoucna a seznamovali se s různými technickými vychytávkami. Celý tým jste mohli potkat také přímo v terénu – na monitorech a FOH.
DiGiCo konzole byly totiž opravdu všude. Hlavní stagi vládla SD7 na FOH a SD10 na monitorech, na menších scénách pak SD9 a S21. Pepa Ženíšek, technický ředitel festivalu k tomu dodává: „Důvod, proč jsme na festival zvolili DiGiCo, je jednoduchý. Již několik let jsou totiž nejpoužívanějšími riderovými konzolemi.“ Jeho slova pak potvrzuje seznam pultů, které si s sebou přivezli zahraniční interpreti. Florance and the Machines, The Cure a Shaka Ponk měli na monitorech DiGiCo SD5. Na SD7 se spolehl například Rag´n´Bone Man (monitory), Zaz (FOH a monitory), Years and Years (FOH a SD10 na monitorech). K výčtu můžeme přidat ještě třeba Toma Walkera (SD10 na FOH i monitorech) a Ólafura Arnalds s SD12 na FOH a SD8 na monitorech.
Česká hip hopová legenda Prago Union měla na FOH SD11, další české kapely pak na YouTube Stagi a Europa stagi využívaly DiGiCo SD9 a S21). „Měl jsem radost, že i hlavní zvukaři velkých zahraničních kapel přišli do našeho DiGiCo roomu. Všichni jsou velmi zkušení a vědí, že DiGiCo konzole jsou extrémně spolehlivé. Fakt, že hned vedle hlavní stage je technická podpora, jim však dodal pocit jistoty a díky tomu se mohli na 100% soustředit na svou práci. Možnost připravit si a zkontrolovat session soubory předem navíc šetří čas, což je u produkce tohoto typu zásadní,“ říká Šťásek.
Mark Saunders, pracující v DiGiCo na pozici Sales Support Managera, byl v České republice jako technická podpora poprvé a je třeba říci, že on i jeho kolega Jaap Pronk byli z festivalu nadšení. Přestože oba mají zkušenosti z největších světových festivalů, byli celkovou atmosférou v Ostravě mile překvapeni. Roli v tom hrál nejen samotný areál Dolních Vítkovic, ale zejména návštěvníci festivalu. Po druhém festivalovém večeru se svým kolegům svěřili, že takto “spořádané“ návštěvníky snad ještě neviděli (zejména pak s přihlédnutím na ceny a dostupnost piva). Něco takového se prý na Glastonbury nevidí! Na závěr pak Mark komentuje: „Díky skvělé spolupráci s naším partnerem PRO MUSIC a SMART PRODUCTION se vše vydařilo a my jsme přesvědčeni, že si to příští rok zopakujeme.“