Zvuk zítřka na Tomorrowland v režii L-Acoustics

Belgické město s příznačným názvem Boom se může pochlubit jedním z největších festivalů elektronické hudby na planetě. Tommorowland 2016 navštívilo během každého ze tří dnů na 60 000 lidí. Na osmi pódiích, včetně obrovské Hlavní stage bylo použito téměř 600 reproboxů L-Acoustics.

Vlastníkem systému použitého na Tommorowland je L-Acoustics partner Phlippo Productions, který poskytl na stavbu také svých osm systémových techniků. Návrh audio systému pochází od Noizboyz, skupiny audio techniků na volné noze, kteří se specializují na živé zvučení elektronické taneční hudby. Systémy L-Acoustics specifikují pro Tomorrowland už od roku 2011, kdy se poprvé zapojili do produkce tohoto festivalu.

"Tenkrát jsme začínali s rigem V-DOSC / SB218. Jakmile přišla K1, vyměnili jsme je za kombinaci K1 / SB28 a tento rok jsme upgradovali hlavní systém o KS28 a kompletní LA12X amping, " vysvětluje technický tým Noizboyz.

„Mezi hlavní důvody, proč specifikujeme pro Tomorrowland sysémy L-Acoustics, patří jejich tonalita, skvěle korespondující s elektronickou hudbou, a obrovský dostřel systému K1. Maximální vzdálenost, kam jsme potřebovali zvuk dostat, byla 160 m. Jedině K1 je i na takovou vzdálenost schopná dostat velmi kvalitní zvuk. Dalším důvodem je množství energie v nízkém pásmu, kterou z K1 systému dostaneme – potřebujeme hrát vertikálně v rozsahu 180°, kde nám systém K1 opravdu pomáhá rozšířit dosah nízkých frekvencí.“

Na letošním ročníku festivalu byly použity systémy L-Acoustics na Main Stage, Wind Stage, Garden of Madness, Opera Stage, i ve shromažďovacích a odpočinkových zónách. Kompletní použitý inventář antwerpských Phlippo Productions čítá na 116 boxů K1, 86 KS28, 76 SB28, 60 K2, 20 SB18, 17 X15 HiQ, 16 K1-SB a 14 ARCS Wide. Dalších 134 boxů Kara, 16 12XT, 12 Kudo, osm Kiva, osm X12 a čtyři 115XT HiQ byly použity jako filly a delaye.

Výkon do reproboxů Hlavní a Opera stage dodávalo 66 zesilovačů LA12X. O další stage a delaye se staralo 116 zesilovačů LA8 a sedm LA4X. Pro potřeby odposlechů dále systémy L-Acoustics čítaly 32 boxů Kara, 12 SB18 a 10 115XT HiQ napájených celkem 17 zesilovači LA8.

„Největší výzvou pro nás bylo vytvoření systému s dostatečně dlouhým dostřelem a výkonem, schopným poskytnout kvalitnímu zvuku, jaký Tommorowland vyžaduje, potřebné množství energie.“ říkají Noizboyz. „Další výzvou byla bohatá výzdoba jednotlivých stagí, což komplikuje rozmístění PAsystému mezi všechny její prvky. Naštěstí základna potřebná pro zavěšení K1 je opravdu malá, což tento úkol umožnilo splnit.“

Klíčové byly tento rok systémy na Hlavní a Opera stage, kde byla poprvé v historii Tommorowland použita kombinace K1, KS28 a LA12X. „Přál bych si, aby všechny velké akce měly systém, jako je tento!“ říká Front of House zvukař Oliver Heldens, který se staral o Hlavní stage finálový den festivalu. „Byl velmi dobře vyladěn, hlavně na nižším konci spektra, což může být při použití takto velkých line array a tohoto stylu hudby bohatého na sub basy poněkud zákeřné.“

„Nové KS28 jsou skvělé – dokážou hrát o něco hlouběji, což je přesně to, co potřebujeme. Skvěle doplňují K1, lépe, než jakýkoliv jiný sub – po pravdě dokonce jsme suby na pultu stahovali o 6db! Dostřel K1 je také úžasný, můžete vyladit odezvu středních a vysokých frekvencí přesně pro různé vzdálenosti, což je skvělá vlastnost, společně s akusticko-mechanickými vlastnostmi line array. Jak jsem si procházel celý prostor, zvuk byl velmi konzistentní a všechny vykrývací reproboxy perfektně doplnily hlavní systém.“

Noizboyz také vyzvihli výhody celé K-série, říkají „Pokud použijete na každou úlohu ten správný box, dosažitelný zvuk je stejný napříč různými typy. Například jsme mohli použít Karu jako outfill, nebo třeba jako menší delay, takže vytváří přirozené vysokofrekvenční rozšíření hlavního systému.“

Tým Noizboyz pro návrh a předpověď pokrytí každého systému používal Soundvidion a pro předprogramování celého systému LA Network Manager, což dokázalo ušetřit velké množství času na místě.

„Celý softwarový balík pro nás dává smysl. Soundvision nám umožňuje navrhovat systémy velmi přesně. Díky univerzálnímu způsobu propojování systémů je pak velmi rychlé jejich zavěšení a takový systém vytvoříme naprosto stejně kdekoliv na světě,“ říkají Noizboyz. „Můžeme si dopředu předprogramovat nastavení zesilovačů, vyladit PA pomocí LA Network Manageru a monitorovat celé PA během show, což nám umožní vytvářet ten nejlepší možný zvuk.“

„Rozdíl, který použití subwooferů KS28 a zesilovačů LA12X přineslo, mohli naši klienti okamžitě slyšet a doslova si ho zamilovali.“

„Byl jsem ohromen, jaký systém poskytuje headroom a kolik výkonu dokáže dodat,“ říká Oliver Heldens „Se systémem K1 můžete jednoduše nakroutit zvuk, který chcete a to, co do něj pustíte vám vpálí přímo do obličeje.“

„Phlippo je hrdým partnerem L-Acoustics a zároveň součástí této významné a úspěšné produkce,“ říkají ve Phlippo. „Naše investice do L-Acoustics je pro nás extrémně úspěšná a plánujeme další rozšiřování našeho inventáře.“

Oficiální video z Tommorowlandu 2016

Související produkty

Top produkt

Referenční subwoofer, vyvinutý jako rozšíření frekvenčního rozsahu velkoformátových systémů. Základem KS28 jsou dva 18" měniče s velkou výchylkou a přímým směrováním.

Top produkt

Zkušenosti s technologií WST a nejnovější výzkumy L-ACOUSTICS ® jsou základem Line source K1, určeného pro svůj bezprecedentní výkon pro ozvučení venkovních festivalů a koncertů na stadionech.

Top produkt

DSP řízený zesilovač s výstupním výkonem 12 000 W. Spínaný zdroj ovládaný pomocí DSP, pokročilé korekce power faktoru, 4 vstupy / 4 výstupy, posílené DSP zdroje, připraven na AVB/TSN.

Top produkt

K2 je 3-pásmový aktivní full-range element WST® line source systému s měnitelným zakřivením a nastavitelnou horizontální směrovostí. Obsahuje 4 vstupní sekce: 2 LF a 1 MF s jmenovitou impedancí 8 Ohmů a 1 HF s jmenovitou impedancí 16 Ohmů.

Modulární Line Source systém pro aplikace s dlouhým dosahem přes 35 m

  • Mezinárodně uznávaná Kara s Panflex technologií
  • Přidaná měnitelná směrovost a vylepšená polární stabilita
  • 4 integrované horizontální směrovosti

    70°/110° a 90°L/R)

High-Power Subwoofer s 2× 18" přímo vyzařující s bass reflex konstrukcí. Optimalizovaný pro frekvenční rozsah 25–200Hz. Kompatibilní se všemi L-Acoustics systémy. Pro použití se zesilovači LA8 a LA12X. Vhodný pro touring i pevné instalace.

Univerzální kompaktní subwoofer SB18 je navržen jako doplňková LF jednotka pro modulární WST line source a koaxiální systémy. Jeho použitím se spodní hranice frekvenčního pásma těchto systémů rozšíří na 32Hz.

ProSoundWeb Readers' Choice 2016
Top produkt

Referenční pódiový monitor z koaxiální série X od L-ACOUSTICS s rozsahem od 55 Hz do 20 kHz.

Model X15 HiQ je dvoupásmový bi-amp reprobox osazený driverem s 3“ membránou, doplněným o 15“ nízkofrekvenční měnič v koaxiálním uspořádání, v bassreflexové ozvučnici s laminárními průduchy.

Špičkové zesilovače s vestavěným DSP, networkingem a vzdáleným monitoringem. Špičkové 24bit převodníky, 130dB dynamický rozsah, 32bit SHARC DSP. 4 kanálový zesilovač 4× 1800W/4. Systém ochrany reproduktorů L-DRIVE.