KABÁT vyrazil na turné - opět s L-Acoustics K1 a poprvé s DiGiCo SD5
Po několika dlouhých měsících vyrazila teplická skupina Kabát na další velké turné. Opět s obrovským pódiem, špičkovým ozvučovacím systémem L-Acoustics K1 a velkým balíkem překvapení. Z těch technických to byl především digitální mixážní systém DiGiCo SD5 na postu FOH, pro který byl úvodní koncert v Pardubicích velkou českou premiérou a prvním krokem do světa profesionálního českého touringu.
SD5 nebyla jediným překvapením letošní tour. Zatímco všechny rockové kapely spojují na koncertech síly s většími či menšími symfonickými orchestry, Kabát své fanoušky ve druhé polovině vystoupení „lehce šokoval“ nástupem dechové sekce big bandu Martina Kumžáka. S jejím příchodem se scéna rozzářila v plné síle, odhalila se obří projekční stěna sestavená z videopanelů LED a v patře na lávce se objevily černě oděné tanečnice. Ty občas sestoupily dolů mezi hudebníky, aby choreografii na pódiu poněkud zpestřily. Soudě dle bouřlivé reakce vyprodané ČEZ Arény, všechna tato pro Kabát netypická spojení slavila velký úspěch.
Po technické stránce nás zajímal, jak jinak, především zvuk. Důvěru dostaly opět systémy L-Acoustics. Například v Pardubicích byly na každé straně zavěšeny vedle sebe dva clustery – ty vnější obsahovaly 12 velkoformátových WST Line Source boxů K1 a 3 modulární WST Line Source boxy KARA jako downfill, vnitřní pak 6 subbasových jednotek K1 SUB. Reproboxy KARA, přesněji 9 na každé straně, byly použity také jako outfill. Dostatečný výkon na nízkých frekvencích zajišťovalo celkem 24 subwooferů SB28, rozdělených do osmi trojic v kardioidním uspořádání.
O dozvučení prostoru před pódiem se postaraly WST Constant Curvature reproboxy ARCS. Jako odposlechy pro hudebníky sloužily oblíbené koaxiální reproboxy 115XT HiQ.
Celý systém napájely DSP řízené zesilovače LA8, osazené v touringových rackách LA-RAK. Audio signál byl do touringových racků přiváděn digitálně přes rozhraní AES/EBU. Jak je vidět na několika přiložených fotografiích, LA8 byly řízeny a monitorovány po síti prostřednictvím software L-Acoustics LA Network Manager. Další software, tentokrát SMAART od Rational Acoustics, použili zvukoví technici při měření a nastavování systému. Od stejného výrobce pocházela i dvojice měřících mikrofonů.
A když už mluvíme o mikrofonech, pro snímání zvuku z kytarových aparátů byly použity velkomembránové kardioidní kondenzátorové nástrojové mikrofony Audio-Technica série Artist Elite AE3000. Audio-Technica má „na svědomí“ i hyperkardioidní dynamický nástrojový mikrofon ATM650, použitý pro snímání zvuku malého bubnu.
To nejzajímavější, samozřejmě pomineme-li samotnou produkci skupiny Kabát a jejich hostů, se však nacházelo na pracovišti FOH pod rukama Mariana Starého, jednoho z nejlepších českých zvukařů a dlouholetého člena technického a produkčního týmu kapely. Vůbec poprvé v České republice vyjel na velké turné digitální mixážní systém DiGiCo SD5, který si svou světovou premiéru odbyl teprve loni v březnu na veletrhu Prolight and Sound ve Frankfurtu. DiGiCo SD5 je přímým potomkem legendárního pultu D5 Live a jako všechny pulty série SD těží z obrovského potenciálu technologie Stealth Digital Processing. Svou velikostí i výbavou se řadí mezi vlajkovou loď DiGiCo SD7 a o něco menší SD Ten. Využívá technologii Hidden-til-lit (HTL), přičemž jeho pět digitálně řízených full color TFT LCD monitorů má novou konfiguraci usnadňující přístup i pro více operátorů. Všechny tři hlavní monitory jsou dotykové, zbývající dva slouží jako interaktivní dynamické měřící displeje (IDM). Vzhledově velmi výrazný Master monitor je začleněný do oblasti meter bridge. Toto řešení umožňuje komplexní uživatelský feedback a díky zachování nízkého profilu meter bridge také volný výhled na pódium i na dění v těsné blízkosti pultu. Součástí standardní výbavy SD5 je mimo jiné i optické rozhraní 2 GB, které je schopné přenášet až 448 vstupních a výstupních kanálů (při vzorkování 96 kHz) a 56 spojovacích linek pult – pult umožňujících připojení až čtrnácti I/O racků série SD. Právě optická linka slouží na turné Kabátů ke spojení SD5 s digitálními I/O racky DiGiCo SD Rack a DiGiCo SD-Mini Rack, nastavenými na vzorkovací frekvenci 96 kHz.
Digitální mixážní systém DiGiCo používá technická produkce skupiny Kabát i na skrytém postu monitorového zvukaře. Základem je několikrát oceněný mixážní pult SD8, ke kterému jsou po lince MADI připojeny digitální I/O racky DiGiCo DiGiRack a SD-Mini Rack.
Jak vypadá SD5 přímo v akci si můžete prohlédnout v naší fotogalerii. Fotky byly pořízeny na úvodním koncertu Kabátů v pardubické ČEZ Aréně a na předposledním koncertu v O2 aréně v Praze.