KABÁT vyrazil na turné - opět s L-Acoustics K1 a poprvé s DiGiCo SD5

Po několika dlouhých měsících vyrazila teplická skupina Kabát na další velké turné. Opět s obrovským pódiem, špičkovým ozvučovacím systémem L-Acoustics K1 a velkým balíkem překvapení. Z těch technických to byl především digitální mixážní systém DiGiCo SD5 na postu FOH, pro který byl úvodní koncert v Pardubicích velkou českou premiérou a prvním krokem do světa profesionálního českého touringu.

SD5 nebyla jediným překvapením letošní tour. Zatímco všechny rockové kapely spojují na koncertech síly s většími či menšími symfonickými orchestry, Kabát své fanoušky ve druhé polovině vystoupení „lehce šokoval“ nástupem dechové sekce big bandu Martina Kumžáka. S jejím příchodem se scéna rozzářila v plné síle, odhalila se obří projekční stěna sestavená z videopanelů LED a v patře na lávce se objevily černě oděné tanečnice. Ty občas sestoupily dolů mezi hudebníky, aby choreografii na pódiu poněkud zpestřily. Soudě dle bouřlivé reakce vyprodané ČEZ Arény, všechna tato pro Kabát netypická spojení slavila velký úspěch.

Po technické stránce nás zajímal, jak jinak, především zvuk. Důvěru dostaly opět systémy L-Acoustics. Například v Pardubicích byly na každé straně zavěšeny vedle sebe dva clustery – ty vnější obsahovaly 12 velkoformátových WST Line Source boxů K1 a 3 modulární WST Line Source boxy KARA jako downfill, vnitřní pak 6 subbasových jednotek K1 SUB. Reproboxy KARA, přesněji 9 na každé straně, byly použity také jako outfill. Dostatečný výkon na nízkých frekvencích zajišťovalo celkem 24 subwooferů SB28, rozdělených do osmi trojic v kardioidním uspořádání.

O dozvučení prostoru před pódiem se postaraly WST Constant Curvature reproboxy ARCS. Jako odposlechy pro hudebníky sloužily oblíbené koaxiální reproboxy 115XT HiQ.

Celý systém napájely DSP řízené zesilovače LA8, osazené v touringových rackách LA-RAK. Audio signál byl do touringových racků přiváděn digitálně přes rozhraní AES/EBU. Jak je vidět na několika přiložených fotografiích, LA8 byly řízeny a monitorovány po síti prostřednictvím software L-Acoustics LA Network Manager. Další software, tentokrát SMAART od Rational Acoustics, použili zvukoví technici při měření a nastavování systému. Od stejného výrobce pocházela i dvojice měřících mikrofonů.

A když už mluvíme o mikrofonech, pro snímání zvuku z kytarových aparátů byly použity velkomembránové kardioidní kondenzátorové nástrojové mikrofony Audio-Technica série Artist Elite AE3000. Audio-Technica má „na svědomí“ i hyperkardioidní dynamický nástrojový mikrofon ATM650, použitý pro snímání zvuku malého bubnu.

To nejzajímavější, samozřejmě pomineme-li samotnou produkci skupiny Kabát a jejich hostů, se však nacházelo na pracovišti FOH pod rukama Mariana Starého, jednoho z nejlepších českých zvukařů a dlouholetého člena technického a produkčního týmu kapely. Vůbec poprvé v České republice vyjel na velké turné digitální mixážní systém DiGiCo SD5, který si svou světovou premiéru odbyl teprve loni v březnu na veletrhu Prolight and Sound ve Frankfurtu. DiGiCo SD5 je přímým potomkem legendárního pultu D5 Live a jako všechny pulty série SD těží z obrovského potenciálu technologie Stealth Digital Processing. Svou velikostí i výbavou se řadí mezi vlajkovou loď DiGiCo SD7 a o něco menší SD Ten. Využívá technologii Hidden-til-lit (HTL), přičemž jeho pět digitálně řízených full color TFT LCD monitorů má novou konfiguraci usnadňující přístup i pro více operátorů. Všechny tři hlavní monitory jsou dotykové, zbývající dva slouží jako interaktivní dynamické měřící displeje (IDM). Vzhledově velmi výrazný Master monitor je začleněný do oblasti meter bridge. Toto řešení umožňuje komplexní uživatelský feedback a díky zachování nízkého profilu meter bridge také volný výhled na pódium i na dění v těsné blízkosti pultu. Součástí standardní výbavy SD5 je mimo jiné i optické rozhraní 2 GB, které je schopné přenášet až 448 vstupních a výstupních kanálů (při vzorkování 96 kHz) a 56 spojovacích linek pult – pult umožňujících připojení až čtrnácti I/O racků série SD. Právě optická linka slouží na turné Kabátů ke spojení SD5 s digitálními I/O racky DiGiCo SD Rack a DiGiCo SD-Mini Rack, nastavenými na vzorkovací frekvenci 96 kHz.

Digitální mixážní systém DiGiCo používá technická produkce skupiny Kabát i na skrytém postu monitorového zvukaře. Základem je několikrát oceněný mixážní pult SD8, ke kterému jsou po lince MADI připojeny digitální I/O racky DiGiCo DiGiRack a SD-Mini Rack.

Jak vypadá SD5 přímo v akci si můžete prohlédnout v naší fotogalerii. Fotky byly pořízeny na úvodním koncertu Kabátů v pardubické ČEZ Aréně a na předposledním koncertu v O2 aréně v Praze.

Související produkty

Pamatujete na D5 Live? SD5 je její moderní inkarnací; Pasuje přesně tam, kam dříve patřila D5, ale díky technologii Stealth Digital Processingu, Super FPGA technologii s plovoucí řádovou čárkou a množství nových možností nabízí mnohem více muziky.

Top produkt

Zkušenosti s technologií WST a nejnovější výzkumy L-ACOUSTICS ® jsou základem Line source K1, určeného pro svůj bezprecedentní výkon pro ozvučení venkovních festivalů a koncertů na stadionech.

Modulární Line Source systém pro aplikace s dlouhým dosahem přes 35 m

  • Mezinárodně uznávaná Kara s Panflex technologií
  • Přidaná měnitelná směrovost a vylepšená polární stabilita
  • 4 integrované horizontální směrovosti

    70°/110° a 90°L/R)

Top produkt

Léta zkušeností s technologií WST a nejnovější výzkumy L-ACOUSTICS ® jsou základem Line source K1, určeného pro svůj bezprecedentní výkon pro ozvučení venkovních festivalů a koncertů na stadionech.

High-Power Subwoofer s 2× 18" přímo vyzařující s bass reflex konstrukcí. Optimalizovaný pro frekvenční rozsah 25–200Hz. Kompatibilní se všemi L-Acoustics systémy. Pro použití se zesilovači LA8 a LA12X. Vhodný pro touring i pevné instalace.

ARCS FOCUS je dvoupásmový pasívní WTS Line Source Systém, osazený 12“ LF měničem a 3“ tlakovým driverem. Poskytuje úzké pokrytí, avšak vyšší SPL a long throw. ARCS FOCUS může být kombinován ve „WIFO“ hybridních clusterech, které umožňují práci v prostorově složitějších aplikacích.

Špičkové zesilovače s vestavěným DSP, networkingem a vzdáleným monitoringem. Špičkové 24bit převodníky, 130dB dynamický rozsah, 32bit SHARC DSP. 4 kanálový zesilovač 4× 1800W/4. Systém ochrany reproduktorů L-DRIVE.

Modulární touringový rack LA-RAK je základní element nové systémové architektury L-ACOUSTICS, postavený na DSP řízených zesilovačích LA8.

Top produkt

Jeden z nejpoužívanějších měřících nástrojů pro realizaci a analýzu akustických měření a měření zvukového vybavení na světě. Jeho úkolem je pomoci „live“ zvukařům optimálně linearizovat ozvučovací systémy během samotné produkce, což u většiny starších systémů analýzy není možné vzhledem k potřebě zavést do zvukového systému speciální, na poslech nepříjemné testovací signály. SMAART také asistuje zvukovým inženýrům při analýze výstupů z reproduktorů, zesilovačů a dalších audio zařízení a pomáhá jim s analýzou prostorové akustiky.

Pro potřeby živého ozvučení nabízí Audio-Technica dvě řady produktů – špičkovou řadu Artist Elite (AE) a dostupnější řadu Artist (ATM).

Top produkt

Pro ty, kdo se spokojí jen s nejlepším, je určena konzole SD7. Top model značky DiGiCo nabízí ohromující I/O schopnosti a nastavuje nové standardy na poli HD digitálního procesingu. Konzoli DiGiCo SD7 pohání zbrusu nový mixážní a routing engine Stealth, používaná výhradně u konzolí DiGiCo.

DiGiCo SD10 (resp. SD Ten – jako jediná konzole DiGiCo má SD10 číslovku v logu vyjádřenou slovem) – je velmi výkonný digitální mixážní pult pro „live“ aplikace prakticky libovolného rozsahu.

Poslední generace DiGiCo I/O racků pro digitální konzole SD7. Kromě zásadní změny v rozvržení přináší nový SD-Rack až 192 kHz I/O převodníky s vysokým rozlišením a různé digitální formáty, zahrnující MADI, AES, ADAT a Aviom.

DiGiCo SD-Mini Rack je nový 19“ digitální I / O rack s výškou 4U a vysokou vzorkovací frekvencí. Spolu s SD, SD-Nano a D Racky poskytuje naprosto flexibilní řešení vzdálených I / O racků pro jakoukoliv situaci.

Od svého uvedení na trh získaly pulty DiGiCo SD8 velkou oblibu v oblasti live ozvučování i oblasti pevných instalací, a to zejména díky své výjimečné všestrannosti. Se software Overdrive se úroveň SD8 z hlediska výkonu a flexibility ještě zvýšila.