L-Acoustics a ChamSys v týmu Habera & Team 33 Tour
Poctivá pódiová show plná energie a maximálního nasazení, to byl každý ze sedmnácti koncertů, které Paľo Habera a skupina Team odehráli v největších halách České republiky a Slovenska v rámci svého turné Habera & Team 33 Tour. Na každém vystoupení je doprovázel špičkový technický „tým“ složený z ostřílených „harcovníků“ jako jsou L-Acoustics K1/K2, Vari*Lite VL3500W nebo DiGiCo D5. A protože jde vývoj dopředu a stále je co zlepšovat, dostal i tento tým čerstvé posily – zbrusu nové monitory L-Acoustics X15 HiQ a britské osvětlovací pulty ChamSys MagicQ série Pro 2014.
Jak jsme naznačili již v úvodu, z hlediska výběru ozvučovacího systému vsadila kapela na současný světový a několik let již i česko-slovenský standard L-Acoustics K1/K2. Například v pardubické Tipsport Aréně technici společnosti High Lite Touring zavěsili na levou a pravou stranu stage clustery složené z 12 boxů L-Acoustics K1 a 4 downfill boxů L-Acoustics KARA. Postranní prostory, kam oba hlavní clustery již nedosáhly, dokrývaly dva outfilly po 10 boxech L-Acoustics K2. O plochu těsně před scénou se postaraly frontfilly KARA rozložené podél přední hrany pódia. Posilu na nízkých frekvencích zajistily subwoofery L-Acoustics SB28.
Na pódiu se kromě klasické sidefill sestavy 2× ARCS + SB18 vůbec poprvé objevily zcela nové koaxiální reproboxy L-Acoustics X15 HiQ, navazující na legendární model 115XT HiQ, stále sloužící jako etalon pro jevištní odposlechy. Technologický pokrok a neocenitelné zkušenosti získané při vývoji systémů K1 a K2 dovolily u série X výrazně snížit váhu, zvýšit účinnost, vylepšit směrovou charakteristiku a zlepšit srozumitelnost. Tedy vlastnosti, které jsou zásadní právě při použití boxů jako pódiové odposlechy. Pro HLT to byla první příležitost pro ostré nasazení nových X15 HiQ a vše dopadlo k maximální spokojenosti – kapely i techniků.
Celý ozvučovací systém napájely LA-RAKy osazené zesilovači s vestavěným DSP procesingem L-Acoustics LA8. Dálková správa systému přes LA Network Manager a průběžné měření pomocí měřícího a analytického software SMAART od Rational Acoustics je u tak sofistikovaného systému, jako je L-Acoustics K1 / K2, více méně povinností.
Pokud jde o FOH, celou přední část vyhrazenou systémovým technikům a FOH zvukařům okupovaly dvě stále aktivně působící legendy mezi ozvučovacími pulty, každá však z opačné strany technologického spektra. Digitální svět reprezentovala britská klasika DiGiCo D5, ten analogový pak neméně známý Heritage 3000 od Midasu. Druhé polovině FOH, obsazené osvětlovači a video operátory, kralovala typická modř britských osvětlovacích konzolí ChamSys MagicQ. Pulty byly opět dva, tentokrát stejné – MagicQ MQ100 Pro 2014. Jeden sloužil pro řízení světelného parku, druhý pro odbavení videa. Protože celá show byla synchronizována lineárním Time kódem posílaným z počítače MAC umístěného na pódiu, vystačil si LD a operátor Lukáš Patzenhauer i při tak rozsáhlé show pouze se základní sadou 10 Playbacků na stránce a jedinou dotykovou obrazovkou, používanou prakticky pouze k náhledům do aktivních Cue Listů. Trochu jiná situace byla u video operátora Martina Dřevojánka, který svým MQ100 ovládal media server Catalyst a s jeho pomocí i distribuci „live“ obrazu z jednotlivých kamer. V jeho případě zvýšil komfort obsluhy jeden ChamSys Playback wing nabízející dvakrát dvanáct nezávisle stránkovatelných a elektronicky popisovatelných Playbacků s fadery a kompletními sadami tlačítek. Komunikace mezi pultem a media serverem Catalyst probíhala po síti ArtNet. Také data pro řízení světelného parku byla odesílána po ArtNetu, ještě na FOH však byla převáděna pomocí 8-portového Ethernet-DMX převodníku Luminex na standardní formát DMX. Obsazeno bylo všech osm DMX universů dostupných na převodníku.
Samotný světelný park zahrnoval přes sto padesát otočných hlav, stroboskopů a sunstripů a přes čtyřicet kusů dvou, tří a osmi-lampových blinderů rozmístěných na předním trussu a podél šípovitých segmentů sestavených z video panelů LED. Vedle spotů MAC Viper, beamů Sharpy a LED Washů A.leda B-EYE K20 se ukázalo také 22 vysoce výkonných hlav Vari*Lite VL3500 Wash, která patří mezi nejlepší wash svítidla, jaká byla kdy na světě vyrobena.
Z pohledu programování světel je zajímavý fakt, že celá show vznikla během pouhých dvou týdnů, a to v domácích podmínkách, pouze s pomocí PC verze ChamSys MagicQ, vizualizéru ChamSys MagicVis a ovládacího panelu ChamSys Maxi Wing. „Paletu pozic, fokusy a načasování Cue listů v návaznosti na Time kód jsme doladili během týdenních zkoušek na už fyzicky postavené scéně“, říká LD, programátor a operátor v jedné osobě Lukáš Patzenhauer, a pokračuje: „Je až neuvěřitelné, jak moc se MagicVis přes svou vizuální skromnost dokáže přiblížit realitě. Navíc jednoduchost a rychlost, s jakou se dá i tak rozsáhlá show na pultech a konzolích ChamSys MagicQ programovat a koncert od koncertu upravovat, je prostě fascinující. Mám za sebou mnoho velkých a významných akcí, ale žádný z pultů, na kterých jsem dosud pracoval, nebyl tak rychlý, přehledný a intuitivní, jako MQ100 Pro 2014. A co je vůbec nejdůležitější, za celé turné, čítající 17 dvouhodinových koncertů plus další kvanta hodin na stavbu, úpravy show a zkoušky před každým vystoupením, jsem neměl jediný problém. Ani s pultem jako takovým, ani s jeho vazbou na okolní technologie. Můžu říci, že s MQ100, tehdy ještě starší sérií Pro 2010, jsem se poprvé setkal před několika lety na lední revue Jen počkej zajíci a od té doby je ChamSys mojí volbou číslo jedna. A jak se stále ukazuje, je to volba správná.“
Oficiální fotogalerie kapely TEAM ze všech koncertů turné 2016 www.team-online.sk