L-Acoustics, DiGiCo, Earthworks, A-T, UE a Vari*Lite na turné LUCIE 2014
Dlouholetí fanoušci legendární kapely Lucie se po nekonečných deseti letech konečně dočkali. Po mohutných přípravách a měsících poctivého tréninku a zkoušek vyrazila čtveřice slavných rockerů na koncertní turné LUCIE TOUR 2014, v jehož průběhu odehrála zatím jedenáct koncertů na sedmi různých místech, včetně koncertní haly O2 Shepherds Bush Empire v Londýně nebo obrovského venkovního amfiteátru v plzeňském Lochotíně. Turné vrcholí v sobotu večerním megakoncertem na hlavním pódiu kultovního festivalu Rock for People v královehradeckém Festival Parku. A nám je velikou ctí, že právě produkty naší společnosti PRO MUSIC, s.r.o. byly nosnou částí zvukového a ve velké míře i světelného equipmentu.
Mikrofony
Pro snímání zvuku z kytarového aparátu Marshall Roberta Kodyma použili zvukaři dva kondenzátorové mikrofony s přepínatelnou směrovou charakteristikou Audio-Technica AT4047/SV. Tyto mikrofony, vybavené dvojitou speciálně laděnou velkoplošnou membránou a výstupním oddělovacím transformátorem, jsou vyhledávané pro svůj charakteristický Vintage zvuk, typický pro starší studiové mikrofony F.E.T. Díky jejich širokému dynamickému rozsahu, neuvěřitelně nízkému vlastnímu šumu a schopnosti zpracovat vysoké SPL excelují právě při snímání strunných nástrojů a zpěvu během živých vystoupení nebo ve studiu při digitálním nahrávání.
Pro Roberta Kodyma byla připravena i další lahůdka – hyperkardioidní Earthworks SR40V, první „high definition“ kondenzátorový zpěvový mikrofon na světě. Jeho 9 mm velký elektretový kondenzátorový měnič s 5 mikronů silnou membránou poskytuje nejrychlejší dynamickou odezvu ze všech zpěvových mikrofonů na trhu. Učebnicově perfektní hyperkardioidní polární charakteristika zase znamená excelentní zvuk a přirozený přednes v ose mikrofonu i mimo ni. Z dílny Earthworks jsou i SR20, kardioidní koherentní HD mikrofony s frekvenčním rozsahem 50 Hz – 20 kHz, použité pro snímání rytmických činelů (ride) Davida a Adama Kollera.
Ozvučovací systém
Na velkých mezinárodních turné světoznámých hudebníků a pěveckých hvězd najdete ve velké většině špičkové francouzské ozvučovací systémy L-Acoustics – legendární a stále hojně používaný WST Line Source V-DOSC nebo jeho excelentní nástupce K1 a K2. Zejména oba posledně jmenované systémy téměř okamžitě po svém uvedení na trh obsadily horní patra žebříčku popularity a jejich obliba u velkých produkcí, ať už domácích nebo zahraničních, neustále roste. Není tedy žádným překvapením, že K1 a K2 byly vybrány také pro tour kapely Lucie, zvláště když se Česká republika může pyšnit hned dvěma takovými systémy. Jen pro představu dodejme, že například L-Acoustics rig v pražské O2 Aréně tvořilo 14 boxů K1 s 6 down-fill boxy KARA a vedle zavěšených 8 subwooferů K1 SB na každé straně, dva out-fill clustery po 12 boxech K2 pro vykrytí prostoru nalevo a napravo od pódia a dva Delay clustery po 8 boxech K1 zavěšené na střešní konstrukcí O2 Arény a určené pro ozvučení nejvzdálenějších tribun. Nízké frekvence byly posíleny ještě 32 subwoofery SB28, rozdělenými do 8 čtveřic v kardioidním uspořádání, rovnoměrně rozmístěných po celé šířce pódia. Prostor před pódiem vykrývaly front-fill boxy KARA, doplněné v rozích WST constant curvature boxy ARCS. Celý systém napájely LA-RAKy osazené standardní trojicí zesilovačů / kontrolérů LA8. LA-RAKy byly propojeny po síti L-Net s počítačem v FOH, kde pomocí řídícího software L-Acoustics LA Network Manager mohl zvukový inženýr a sound designér turné Lucie Radek Lesa nejen korigovat nastavení ozvučovacího systému, ale během produkce také provádět jeho kompletní monitoring.
Jako FOH zvukař pro turné skupiny Lucie byl vybrán Jiří „Topol“ Novotný. Ten si pro svou práci zvolil nástroj, jehož výjimečný zvuk, rozsáhlé funkční možnosti a vysoká provozní spolehlivost zajistily stálou oblibu u největších a nejnáročnějších světových produkcí a touringových společností – digitální mixážní systém SD7, vlajkovou loď britské společnosti DiGiCo.
Odposlechy a monitory
Při zmínce o pódiových monitorech téměř pravidelně píšeme o koaxiálních boxech L-Acoustics 115XT HiQ. Na koncertu Lucie v O2 Aréně jste však tyto boxy mohli vidět pouze dva (u mikrofonu P.B.Ch.). Ti všímavější možná zahlédli ještě pár kusů schovaných pro nečekané případy v prostoru před pódiem nebo dva boxy na zemi za zády monitorového zvukaře Saši „Alexe“ Langra. Ne, že by 115XT HiQ nikdo nechtěl, zkrátka nebyly potřeba. Celá Lucie si totiž u nás objednala zakázkové In-Ear monitory UE (Ultimate Ears), ručně vyrobené na míru přesně podle odlitků uší každého člena kapely.
Na turné byly dodány celkem tři typy, všechny v provedení Ambient, tedy se základním útlumem okolního hluku –12 dB s možností skokového zvýšení na –26 dB. Baskytarista Petr Břetislav Chovanec (P.B.Ch.) volil 2-pásmová sluchátka UE-7A, navržená především pro bubeníky a basisty. Sluchátka jsou osazena dvojicí basových měničů zajišťujících dostatečný akustický tlak na nízkých frekvencích a jediným tlakovým měničem pro přenos horních frekvencí. Zpívající bubeník David Koller i jeho syn Adam, také hráč na bicí, sáhli po UE-11A, sluchátkách se čtyřmi měniči, vestavěným 3-pásmovým crossoverem a dokonale čistým, dynamickým, do nejmenšího detailu vykresleným zvukem. Nejnáročnějšími posluchači se nakonec ukázali být klávesista Michal Dvořák a kytarista Robert Kodym. Jejich UE-18A se šesti speciálními reproduktory, třemi akusticky laděnými zvukovými komorami a řídící elektronikou v každém sluchátku jsou to nejlepší, co dnes Ultimate Ears v segmentu zakázkových In-Ear monitorů nabízí. Oba muzikanti své UE-18A podle situace střídají ještě s druhou sadou sluchátek – Michal Dvořák s 2-pásmovými UE-5A se dvěma měniči, Robert Kodym s již zmíněnými UE-11A.
Stejná sluchátka, tedy Ultimate Ears UE-11A, si u nás před časem pořídil také monitorový zvukař Lucie Saša Langr (Kabát, Wanastowi Vjecy, …), který jako jeden z mála českých zvukařů umí In-Ear monitory „namíchat“ opravdu dobře. „Abych mohl klukům poslat do sluchátek přesně to, co potřebují, musím slyšet to, co oni, a tak, jak to slyší oni“, říká Saša, „proto jsem si také UE-11A pořídil.“ Stejně jasno má i v otázce výběru mixážního pultu: „Za svou kariéru jsem měl možnost vyzkoušet celou řadu mixážních pultů, mým jednoznačným favoritem je ale DiGiCo. Má jedinečný zvuk, všechny potřebné nástroje, navíc v dostatečném množství, přehledné ovládání, vynikající poměr výkon cena a hlavně, nikdy mne nenechal ve štychu.“ A vzápětí dodává: “Pro mne jako monitorového zvukaře je samozřejmě důležitá i latence, která je u pultů DiGiCo až neskutečně nízká. Na turné Lucie s námi jezdí z důvodu omezeného prostoru kompaktní SD8–24, který i přes menší rozměry neztratil nic z výkonu dospělé verze SD8.“
Efektové osvětlení
Kromě nových pohyblivých hlav Martin Viper odvedla obrovský kus práce sestava inteligentních 1500 W svítidel Vari*Lite VL3500 Wash, kterých má společnost High Lite Touring k dispozici více než dvě desítky. Tato svítidla jsou díky světelnému výstupu přes 50 000 lumenů velmi výrazná i v kombinaci s výkonnými video panely LED. A nutno říci, že Light designer, programátor a operátor osvětlovacího pultu v jedné osobě Lukáš Patzenhauer toho dokázal dokonale využít. Obrovskou sílu VL3500 Wash umocnil ještě častým využíváním speciálního efektu Vari*Brite, který i přes velké vzdálenosti vykreslil v prostoru perfektně koncentrovaný sloupec neskutečně intenzivního světla.
I když se názory na kapelu a jejich vystoupení liší, bylo prakticky vždy vyprodáno a koncert rozhodně stojí za to vidět. My ho viděli a vřele doporučujeme. Takže poslední šance – Rock for People stage, Festival Park Hradec Králové, sobota 5.7.2014 ve 21:00. Ahoj zítra a dobře se bavte!