L-Acoustics a DiGiCo v hlavní roli na Let it Roll
Počátky festivalu Let It Roll, největší drum'n'bassové události u nás, sahají až do roku 2003, kdy šlo spíš o klubové turné. V roce 2008 se promotéři rozhodli povýšit LIR na open air festival a v prvním roce jeho existence pardubické písáky navštívilo na 3000 lidí. Deset let poté letiště v Milovicích, kde se letošní ročník konal, už navštívilo lidí desetkrát tolik! Vystoupily zde hvězdy jako Andy C, Wilkinson, Netsky, Camo & Krooked, Noisia a Pendulum.
O techniku hlavní stage na LIR se již tradičně stará produkční společnost JESA s.r.o., Pavla Jesenského. Stavba celého projektu začíná zhruba měsíc předem, kdy se položí základy PERI lešení. Tento rok bylo použito 100 tun lešenářského materiálu a 100 tun závaží. Přibližně 2 týdny staví lešenáři sami a pak se k nim připojí dekoratéři. Ti stráví stavbou podobnou dobu. „Poté najíždíme my s technikou,“ říká Josef „Lombardo“ Kubíčko, hlavní manager stavby. „Za nás jelo tento rok 5 kamionů techniky. Když se řekne zvuk, samozřejmě L-Acoustics a DiGiCo jsou pro nás jasnou volbou. V začátcích festivalu jsme dodávali systém založený na KUDO. Od minulého roku jsme přešli na kombinaci K1/K2 s SB28. Systém L-Acoustics nám poskytuje vysokou kvalitu zvuku v plném rozsahu. Každým rokem LIR zvětšuje kapacitu plochy před Main Stage a tím rostou i nároky na zvukové pokrytí pro všechny návštěvníky festivalu.“
„Stavba takové stage je hodně složitá a komplikovaná,“ doplňuje Lombardo. „Abychom technicky realizovali představy hlavního architekta Martina Káni, i přes perfektní přípravu jsme se nevyhnuli nějaké improvizaci na místě. Pro zavěšení audiosystému byly letos dominantní novinkou čtyři Stageco PA věže po vzoru Tomorrowlandu. Světla ani led obrazovky ale nevisí klasicky na pojízdných trussech, jak je zvykem, vše se musí věšet do PERI lešení za pomoci cherrypickerů a vybavit ochrannými obaly proti nepřízni počasí. Letošní tropická vedra nám stavbu a bourání také neusnadnily, teploty totiž po celou dobu neklesly pod 30°C.“
Na návrhu, zapojení a nastavení PA systému pro hlavní stage spolupracovali s Lombardem systémoví technici Juraj Košuda a Dan Járka. Návrh systému probíhal v několika fázích, kdy se postupně přizpůsoboval požadavkům rozsáhlých dekorací na Main Stage. „Výrazně nám při tvorbě 3D modelu v L-Acoustics SoundVisionu pomohla podpora importu modelu ze SketchUp,“ vysvětluje Juraj. „Díky tomu jsme vše mohli nasimulovat předem v 3D prostoru a na místě jsme měli k dispozici již velmi přesné nastavení. Nakonec jsme pomocí měření Smaart v8 s několika mikrofony současně systém finálně doladili a ověřili, že se systém chová přesně, jak bylo záměrem.“
„Hlavní systém jsme navrhli v kombinaci 8× K1 + 8× K2 na hlavních věžích a k nim outfill věže s 12× K2 pro co nejširší pokrytí prostoru,“ dodává Juraj. „Front fill nám vykrývalo 20 boxů KARA. Jako odposlech pro DJ byl použit "standardní DJ stack“ 3×KARA / 2× SB18 na stranu, a pro MC vokály jsme umístili na přední hranu stage 6 wedgí 115XT HiQ." „Drum'n'bass je specifický především svou basovou složkou, která v tomto případě potřebovala pořádně posílit. K tomu jsme využili subwoofery L-Acoustics SB28. Jejich správné nastavení je v tomto žánru klíčové. Konfigurace End Fire nám poskytla největší energii směrem do publika při současné minimalizaci odrazů od stage. Celý systém byl napájen ze 46 zesilovačů LA8. V budoucnu plánujeme použití nejnovějších subwooferů KS28 se zesilovači LA12X, které jsou v tomto směru ještě dál nejen svým výkonem, ale i kvalitou přednesu.“
Celému projektu hlavní scény dominuje impozantní Opening show. „Ta se připravovala více než měsíc dopředu a celá jede na timecode,“ říká Ondřej Jesenský, hlavní manager akce za techniku. „Sladěný je zvuk, světla, LED obrazovky, lasery i pyrotechnika. Na samotný dvacetiminutový otevírací ceremoniál čeká celý festival, proto se také ukončí program na všech ostatních scénách a opravdu každý se jde podívat na hlavní stage.“
Na FOH hlavní scény byla k dispozici konzole DiGiCo SD8. „Tento osvědčený pult nám poskytl vysoce kvalitní zpracování všech zvukových stop,“ vysvětluje Juraj, který na festivalu byl i v roli FOH zvukaře. „Elektronický festival jako LIR vyžaduje dokonalé zpracování signálu ze všech DJ pracovišť, mikrofonů, Nuendo DAW software až po odposlechové cesty, odbočení pro recording a timecodové řízení světel, laserů, videa a pyrotechniky během Opening Show.“
„Přípravy LIR trvaly v podstatě celý rok, už nyní se plánuje ročník 2019,“ dodává Ondřej. „Za JESU se v průběhu roku Let It Rollu věnuje s prodlevami 5 lidí. Na místě se pak na 5 denní stavbě + 2 dnům zkoušek a 2 dnům samotné akce a balení podílí okolo 25 techniků denně.“
Druhá největší scéna na Let It Roll byla Factory stage a technicky ji zajišťovala firma Edward Sound & Light Agency, Edy Navrátila za přispění techniky od High Lite Touring. Design PA systému navrhl systémový technik a zvukař Jakub Mazura. Stage byla vybavená hlavními clustery složenými ze 4 boxů K1, 4 boxů K2 a 3 boxů KARA. Ty je možno podvěsit pomocí nového riggingu KARADOWNK2, který byl představen na letošním Frankfurtu. Na FOH byla konzole DiGiCo SD9
Techniku L-Acoustics, DiGiCo a software Rational Acoustics Smaart do České Republiky dodává firma PRO MUSIC, s.r.o.
Petr Šťásek
Foto: JESA, FB Let It Roll